Kundfokuserad upphandlingsjurist till vår Frågeservice

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta på en ung, modern myndighet och få möjlighet att bidra till att de offentliga affärerna ska göra nytta för samhället?

Enheten för Frågeservice tillhör avdelningen för Hållbara offentliga affärer och har ett särskilt ansvar för att skapa, förmedla och förvalta relationen till myndighetens kunder. Det vill säga upphandlande organisationer, leverantörer till offentlig sektor, akademi med flera som behöver vägledning och rådgivning i frågor om offentlig upphandling och statsstöd. Vi behöver nu förstärkning i form av en upphandlingsjurist som kan komplettera vår enhet. 

Vad ska du arbeta med? 
Som Upphandlingsjurist på Enheten för frågeservice har du direktkontakt med myndighetens kunder. Du ger stöd genom att utreda och besvara de komplexa frågor som kan uppstå under upphandlingsprocessen och kommunicerar dagligen i våra primära kanaler: telefon, chatt och i Frågeportalen. I arbetet ingår också att delta i Upphandlingsmyndighetens arbete att ta fram vägledningar och stöd om upphandling och inköp. Ett genuint intresse för stöd och service är viktigt, men också förmågan att lyssna, agera snabbt och ta egna initiativ. Som Upphandlingsjurist besitter du bred grundläggande kompetens inom sakområdet med god kunskap om myndighetens uppdrag och uppgifter. 

Arbetet hos oss sker tvärfunktionellt och i projektform och du kommer att arbeta tillsammans med kollegor med andra kompetenser. Dina arbetsuppgifter kommer att vara varierande med stor möjlighet att påverka och utveckla verksamheten. 

I dina arbetsuppgifter ingår att 

• besvara och hantera frågor från våra kunder 
• ta fram skriftligt stödmaterial, t.ex. i form av olika informationssidor på vår webbplats 
• förmedla och hålla ihop ärenden och frågor med övriga enheter och sakområden 
• dokumentera och analysera ärenden samt bidra till att utveckla Frågeservice  
• hålla i föreläsningar och presentationer för kollegor och kunder 
• bidra till myndighetens fortsatta utveckling, mål och övergripande uppdrag. 

Kvalifikationer 
Vi söker dig som 


• har en juridisk examen 
• har minst två års kvalificerat, och för tjänsten relevant juridiskt arbete inom upphandlingsrätt, från advokatbyrå, domstol, myndighet, företag eller annan organisation 
• har mycket goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU) och upphandlingsrelaterade frågor 
• har mycket god förmåga att omsätta teoretiska kunskaper till rättssäkra, effektiva och praktiska lösningar 
• är kommunikativ och kan uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift 
• har erfarenhet av, och ett genuint intresse för, att ge stöd, service och att förmedla kunskap. 

Meriterande 
Det är meriterande om du har 


• arbetat praktisk med upphandling 
• erfarenhet av arbete inom service 
• vana och trygghet i att leda samtal, presentationer och kundmöten. 

Om dig 
Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utveckla myndigheten, har ett stort samhällsintresse och som tror på möjligheterna med offentliga affärer.  

Du har en förmåga att snabbt sätta dig in i såväl juridiska som mer allmänna komplexa frågor, ständigt med kunden i fokus och tycker om att göra komplicerad juridik lätt att förstå. För att lyckas i rollen ser vi att du är prestigelös, öppen, utåtriktad och kan arbeta effektivt även i stressiga situationer. Du efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning och tycker om att dela med dig av kunskaper och erfarenheter.   

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. 

Om Upphandlingsmyndigheten 
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda köpkraften i de offentliga affärerna för att bidra till omställningen till ett hållbart samhälle. Upphandlingsmyndigheten bidrar med kunskap, metoder och vägledning inom offentlig upphandling och statsstöd med fokus på hållbarhet, effektivitet, rättssäkerhet, statistik och innovation. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. 

Vi är en lärande organisation med fokus på vår omvärld och samverkan med andra för att påverka utvecklingen. Vi besitter en stor samlad kunskap med kompetenser inom många områden. Vår öppna arbetskultur och stora medarbetarengagemang genomsyrar verksamheten. Vi är en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. I dagsläget är vi cirka 80 medarbetare. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats. 

 

Anställningen 

Vi söker medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning.  Anställningarna är på heltid. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. 

Ansökan 
Tycker du att detta låter intressant? Skicka din ansökan via vårt rekryteringssystem senast den 2022-10-04. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten. 

Välkommen med din ansökan! 

För mer information, kontakta 
Erika Hanses, Chef Enheten för Frågeservice, 08-586 217 33 

Adina Gustafsson, HR-specialist, 08-586 217 88 

Henrik Grönberg, Saco-S, 08-586 217 16 

Daniel Mott, ST 08-586 217 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 september 2022
  • Ansök senast: 4 oktober 2022

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


31 oktober 2023

27 oktober 2023

Legal Counsel - Enercon

Legal Counsel - Enercon

27 oktober 2023

26 oktober 2023