OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska stadsplaneringen i Göteborgs Stad. Den ansvarar även för stadens reglering av bebyggelse, mark och vatten. Vi skapar förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet och en inbjudande offentlig miljö. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.
Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv.
I Göteborgs Stad arbetar vi utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.
ARBETSUPPGIFTER
Drivs du av att möta olika människor, leverera god service och vill arbeta med stadsbyggnadsfrågor?
Kundenheten består av ett team som svarar på frågor om stadsbyggnadsnämndens verksamhet, vilket bland annat rör frågor kring bygglov och detaljplaner samt vad som är på gång att byggas i staden. Du är ofta kundens allra första kontakt med stadsbyggnadsförvaltningen.
Din huvudsakliga uppgift är att svara på frågor och guida våra kunder rätt via telefon, mejl och besök. Våra kunder är både privatpersoner och företagare med frågor om vad som gäller när man vill bygga nytt, om eller till. Vi guidar i Plan- och bygglagen och vägleder kunderna kring vad de behöver tänka på inför sin ansökan. Vi möter även kunder som undrar över byggande i staden och i sin närmiljö. Stadsbyggnadsförvaltningens kundservice hittar du på entréplan i byggnaden Traktören som ligger i centrala Göteborg. Som Kundhandläggare har du även en viktig och aktiv roll i kontorets strategiska utvecklingsarbete i kund- och servicerelaterade frågor.
Tjänsten som kundhandläggare ingår i kundenheten som ansvarar för stadsbyggnadskontorets kundservice. Enheten ingår i avdelningen för utveckling och styrning tillsammans med enheterna: IT, ärendehantering, kvalitet, kommunikation och juridik.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning på minst kandidatnivå med inriktning mot stadsutveckling eller inom offentlig förvaltning och med ett stort intresse för stadsutvecklingsprocessen. Vidare ser vi det som meriterande om du har kunskap inom PBL.
För att trivas i rollen som kundhandläggare ser vi att du har ett intresse för och trivs med att arbeta med servicefrågor långsiktigt. Du har också flerårig erfarenhet av att ha arbetat med kunder och/eller service. Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunalt arbete och offentlighetsprincipen.
Du är en engagerad person, med starkt driv och en naturlig vilja till att se kundperspektivet. Du är trygg i dig själv, lyhörd och intresserad av människor vilket gör det lätt för dig att skapa förtroende och goda relationer. Du har även förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån komplex information för att kunna presentera det som är relevant och för kunden på ett enkelt och pedagogiskt sätt.
I kundservice får du ständigt nya frågor så här har du chansen att lära dig nytt och utvecklas. Vi har ett högt tempo då vi hanterar en stor mängd kundkontakter dagligen, men du ingår i ett team som arbetar tillsammans för att skapa en balans mellan det höga tempot och att kunna ta en sak i taget. Vi stöttar och ställer upp för varandra. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden.
På grund av semestrar kan det vara svårt att nå kontaktpersonerna. Rekryterande chef Evelina Ahlqvist Johnels är ledig i mellandagarna men arbetar första veckan i januari. Hon svarar då på mail och telefonsamtal.
Vill du läsa mer om stadsutvecklingen i Göteborg? Besök www.stadsutveckling.goteborg.se
Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.