OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Servicecenter Eskilstuna
Välkommen att skapa Sveriges friskaste län tillsammans med oss!
Om oss
Vi söker två kundkoordinatorer till Region Sörmlands nya kundservicefunktion för Mälartåg!
Region Sörmland och verksamheten Servicecenter som är organiserat under hållbar regional utveckling fick under hösten 2020 ett nytt uppdrag av Mälardalstrafik att etablera och driva Mälartåg kundservice från och med november 2021. Fram till dess ansvarar nuvarande operatör SJ för kundservicefunktionen. Mälardalstrafik ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland och har till uppdrag att förbättra möjligheterna till pendling och övrigt resande i Mälardalen, framförallt med tåg.
Mälartåg kundservice förväntas bli en viktig del i att skapa ett starkt varumärke och ett attraktivt erbjudande för Mälartåg. Kunderna ska få en positiv upplevelse i kontakt med kundservicen, bli nöjda, få korrekta och snabba svar och helst få sitt ärende löst vid första kontakten. En av Servicecenters viktigaste grundförutsättningar är att medarbetarna är lyhörda för kundernas synpunkter och aktivt verkar för att nå verksamhetens fastställda kvalitets- och servicenivåer. De gemensamma kundlöftena, vår värdegrund och den framtagna servicepolicyn ska genomsyra varje kundkontakt.
Mälartåg kundservice kommer att organiseras under enheten Servicecenter och ingå i samma ansvarsområde som Sörmlandstrafikens kundservice. Totalt sett blir ni ca 20 medarbetare. Tio av dessa medarbetare arbetar med Mälartåg varav två av tjänsterna är rollen som kundkoordinator. Öppettider för verksamheten kommer att vara vardagar 6–20 och helgdagar 7–19. Dina arbetstider är kontorstid ca 8-17 under vardagar med möjlighet till flextid. Tillsammans med den andra kundkoordinatorn planerar och prioriterar ni hur arbetsuppgifterna för dagen förläggs.
29 november är det driftstart och vi behöver dig på plats 1 november, för att ge dig och dina kollegor goda förutsättningar och utbildning i det helt nya uppdraget.
Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter som kundkoordinator hos oss består av att tillhandahålla potentiella, existerande och före detta kunder till Mälartåg med information och tjänster innan, under och efter resan. Via inkommande kundsynpunkter och sociala medier besvarar du skriftligen och på ett professionellt sätt frågor om våra biljetter, taxor, trafik och trafikstörningar samt köp- och resevillkor. I rollen ingår det även att besvara kundsamtal och chatt.
Som kundkoordinator ansvarar du för att aktivt uppdatera ”frågor och svar” på Mälartågs hemsida och att löpande träna den nya digitala chattboten i syfte att effektivisera och öka kundnyttan. Du upprätthåller och skapar också artiklar i verksamhetens interna kunskapsdatabas som är ett viktigt verktyg i medarbetarnas vardag.
Varje månad har du till uppgift att sammanställa och rapportera statistik samt bidra till en kort övergripande analys för inkommande kundvolymer vad gäller våra kanaler för chattbot, sociala media och kundsynpunkter.
Din kompetens
Vi söker dig som har en avslutad gymnasieutbildning samt tidigare arbetslivserfarenhet om minst ett par år. Du ska tidigare ha arbetat med kundkontakt och meriterande är arbetslivserfarenhet inom området kundservice/kundtjänst. Har du dessutom tidigare erfarenhet av sociala media, ärendehantering och rapportering i någon form ser vi det som en fördel.
Som person är du självgående, lösningsfokuserad och besitter stor ansvarskänsla. Att arbetet utförs med hög kvalité ser du naturligtvis som en självklarhet. För tjänsten krävs det att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket både i tal och skrift samt att du trivs bra med att arbeta med en eller flera arbetsuppgifter samtidigt.
Datorn och telefon är dina främsta verktyg i tjänsten varför vi förutsätter att du har god systemvana sedan tidigare. Vidare ser vi att du, i din roll som kundkoordinator, förväntas ta egna initiativ inom ramen för tjänsten, vara delaktig och bidra med förbättringsförslag. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
I ditt uppdrag kommer du jobba nära dina kollegor, trafikutövaren och uppdragsgivaren Mälardalstrafik, varför det är viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga. Att arbeta mot gemensamma och individuella mål i verksamheten är också något du ser som positivt.
Anställningsform
Vikariat under 9 månader med möjlighet till förlängning. Tillträde enligt överenskommelse, dock senast 1 november.
Information om tjänsten lämnas av
Servicecenter Charlotte Nilsson, 0155-26 59 90.
Fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 50 00.
Kom och jobba hos oss på Servicecenter Sörmland!
Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2021-06-27.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Se våra förmåner (http://regionsormland.se/jobb-och-utbildning/vara-formaner/)
Följ oss gärna på Facebook (http://facebook.com/regionsormlandJobbahososs/)
Vi har i vissa fall skyldighet att kontrollera om en person förekommer i misstanke- och eller belastningsregistret. Det kan ske på två sätt, endera begär regionen ut uppgiften själv eller också uppmanas du att begära ut utdrag för att kunna visa upp innan anställning. Vi begär i undantagsfall att du visar upp registerutdrag även vid tillsättning av andra tjänster än de som avses ovan. Blir du aktuell för anställning kommer du att informeras om vad som gäller för den tjänst du sökt.
Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.