OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Saab blickar vi ständigt framåt och utmanar gränserna för vad som är tekniskt möjligt. Vi samarbetar med kollegor runt om i världen som alla delar vår utmaning – att göra världen till en säkrare plats.
Vad du blir en del av
I affärsområdet Industrial Products & Services (IPS) ingår affärsenheterna Aerostructures, Avionics och Combitech, samt Ventures portfölj av hel- och delägda företag. IPS fungerar som en holdingorganisation där varje verksamhet utvecklar och arbetar med strategier för lönsam tillväxt efter förutsättningarna på respektive marknad. En stor del av affärerna sker på en så kallad business-to-business-marknad. Affärsområdet har cirka 2400 medarbetare och omsätter ungefär 4 miljarder SEK.
Aerostructures utvecklar, industrialiserar och tillverkar flygplansstrukturer främst för den civila, men även till viss del för den militära marknaden. Vi bedriver vår verksamhet direkt kopplat till våra affärer i en internationell miljö. Våra kunder är, förutom de interna Saabkunderna, de stora flygplanstillverkarna Airbus och Boeing. Verksamheten är i tillväxt och vi ökar samverkan med internationella partners och har även egen verksamhet i Indien.
Inom kvalitetsavdelningen är vi idag c:a 10 personer som sysslar med ledningssystem, kundkvalitetsledning, kravhantering samt kvalitetsmätning. Inom avdelningen finns också personer som arbetar med kvalitetssäkring- och stöd mot våra avdelningar Produktion och Utveckling.
Vi söker nu en vikarie under en föräldraledighet - med start i mitten av februari 2017.
Din framtida utmaning
I rollen som kundkvalitetsledare är du frontfigur mot kunden i kvalitetsfrågor. Du ingår i ett affärsteam, som dessutom består av affärsansvarig, programansvarig och controller. Teamet är samlokaliserat.
Du får arbeta med många gränssnitt inom företaget. Arbetet är mycket självständigt och ger utrymme för egna initiativ och förbättringar. Du förväntas driva alla kvalitetsrelaterade frågor i affärsteamet och vara spindeln i nätet i samverkan mellan kund och affärsenheten i dessa frågor, och får därmed agera i en ledarroll. Eftersom du jobbar i gränssnittet mot kund så kan resor till kunden förekomma.
Rollen som kundkvalitetsledare innebär bl a att ta emot kundens krav och omsätta dem till en kvalitetsplan och att rapportera och samverka med kunden i kvalitetsfrågor. Den innebär också att planera och leda kundrevisioner- och besök samt att tillse att kundanmärkningar och returer omhändertas och att förbättringar genomförs.
Den du är idag
Vi söker dig som kan och vill leda andra och representera Saab hos vår kund. Det innebär att vara självständig och drivande samt att ha en god social och kommunikativ förmåga.
Du bör ha ingenjörsutbildning vid högskola eller motsvarande, gärna med kvalitetsinriktning.
Erfarenhet av liknande ledarroller är en merit.
Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift såväl på svenska som på engelska.
Om Saab
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 14 700 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.