Kundresurser Arbetsförmedlingen Blekinge

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till Sveriges utveckling och välstånd genom att vara delaktig i att fler människor har ett arbete att gå till och arbetsgivarna har den kompetens de efterfrågar?

Vi söker engagerade Kundresurser som vill bidra till att förverkliga Arbetsförmedlingens vision ”Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa”. Vi erbjuder en arbetsplats där du tillsammans med kompetenta kollegor har stort inflytande i utvecklingen mot framtidens Arbetsförmedling. Våra värdeord ”Professionell, Inspirerande och Förtroendeingivande” vägleder oss i vårt dagliga arbete.

Läs mer om Arbetsförmedlingen och våra uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se

Arbetsförmedlingen i Blekinge har ca 235 medarbetare och vi finns i Karlskrona, Ronneby, Karlshamn, Sölvesborg och Olofström.

Arbetet som Kundresurs

Ett av de viktigaste uppdragen inom nyanländas etablering är att arbetssökande kommer ut i praktik, arbete på en arbetsplats eller går en utbildning. Syftet med insatserna är att underlätta för sökande att så snabbt som möjligt komma ut i en vanlig anställning. I rollen ingår därför att aktivt etablera och utveckla kontakter med arbetsgivare samt att anskaffa lämpliga jobb och praktikplatser samt att genom ett coachande förhållningssätt stödja arbetssökande och arbetsgivare inför praktik, anställning eller utbildning.

I praktiken handlar det om att överbrygga hinder kopplade till språk och kultur. Du arbetar genom att informera om olika alternativ och möjligheter, samt genom att stödja i planering och uppföljning. Du arbetar med arbetssökande både enskilt och i grupp. Vissa administrativa arbetsuppgifter ingår i arbetet. I din vardag möter du även arbetssökande i direktservice och du kommer att hålla gruppinformationer. Du kommer att jobba på kontoren i hela vårt verksamhetsområde. Du kommer även ha ett mycket tätt samarbete med arbetsförmedlarna.

Ett viktigt arbetssätt för att förkorta tiden innan nyanlända kommer i arbete inleder vi nu arbetet med tidig kompetenskartläggning för asylsökande. I denna uppgift ingår att identifiera möjligheter och metoder för att nå fram till asylsökande och erbjuda samt stödja i kompetenskartläggning med hjälp av ett digitalt verktyg. Arbetet innebär att du träffar asylsökande och informerar både i grupp och enskilt om t ex arbetsförmedlingens möjligheter att stödja dem i ett senare skede, hur kartläggningen fungerar och förutsättningarna för arbete och utbildning i Sverige. Förmåga att planera och samarbeta med externa leverantörer samt inom arbetsförmedlingen är av stor betydelse.

Vi söker nu ett antal kundresurser för tillfällig anställning och beroende på din kompetens, erfarenhet och kunskap i olika språk kan du komma att arbeta antingen med tidig kompetenskartläggning mot asylsökande eller med att stödja till praktik och utbildning.

Kompetenskrav


• Gymnasieutbildning
• Goda kunskaper om arbetsmarknad, arbetsmarknadspolitik och samhälle genom minst två års arbetslivserfarenhet på heltid i Sverige
• God förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt på svenska.
• God pedagogisk förmåga och tydligt sätt att kommunicera
• Erfarenhet av att arbeta med och coacha grupper
• God förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra
• Erfarenhet av arbete med eller utbildning rörande människor från olika kulturer.
• God förmåga att digitala verktyg och sociala medier.
• B-körkort

 Meriterande


• Kulturell kompetens
• Mycket goda kunskaper i minst ett av språken: arabiska, tigrinja och somaliska.
• Goda kunskaper i engelska
• Erfarenhet av att arbeta med människor i utsatta situationer
• Erfarenhet av samverkan med andra aktörer

Eftersom du kommer att arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmåga att hantera dessa situationer.

Ansökan och Anställning

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan efter att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. 

Anställningen är en visstidsanställning dock längst till och med 2018-02-28. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetstiden kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Placeringsort fastställs vid intervjutillfället. Tjänstgöring på flera orter kan förekomma.

Välkommen med din ansökan senast den 2017-04-21. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Besvara frågorna och bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • .
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 5 april 2017

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Arbetsförmedlare till Norrköping

Arbetsförmedlare till Norrköping

25 november 2024

Arbetsförmedlare till Motala

Arbetsförmedlare till Motala

25 november 2024

Arbetsförmedlare till Linköping

Arbetsförmedlare till Linköping

25 november 2024

Arbetsmarknadssekreterare

Arbetsmarknadssekreterare

25 november 2024