Kundservicemedarbetare

Arbetsbeskrivning

Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.

Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.

Kundservicemedarbetare

Vi söker nu till vår enhet i Hedemora ett antal assistenter med inriktning mot kundservice. På enheten arbetar vi i första hand med mottagandet av asylsökande i hela Dalarna, men vi har för närvarande även viss verksamhet i angränsande län vilka är Sandvikens och Hofors kommun. Mottagningsenheten i Hedemora kommer troligen att flytta till nya kontor i Borlänge i slutet av 2015 eller början av 2016. Där kommer merparten av handläggarna, administratörerna och kundservicemedarbetarna bli stationerade. Mindre lokalkontor i södra och eventuellt även i norra länsdelarna kommer finnas kvar där delar av boendepersonalen utgår.

Arbetsuppgifter
I arbetet ingår att bedriva kundservice i receptioner och boenden runtom i länet samt via telefon. Du kommer att ge information till nyanlända asylsökande i olika former. I arbetet ingår även kontorsadministrations arbete, som att hantera inkommande handlingar, göra vissa beställningar och andra förekommande administrativa uppgifter. Du kan också komma att delta i enhetens boendeverksamhet som boendeansvarig, en bred och ansvarsfull roll med fokus på planering och genomförande av in- och utflyttning av asylsökande. Tillsammans med teamledare och kollegor arbetar du aktivt med förändringsarbete inom ramen för det leanbaserade arbetssättet. I övrigt utför du arbete enligt närmaste chefs instruktion. Då våra boenden finns utspridda över länet förekommer mycket bilkörning. Att använda våra olika ärendehanteringssystem är en del av vardagen.



Kvalifikationer
Du skall ha fullständiga gymnasiebetyg och god datavana i Officepaketet. Meriterande är om du har minst fem års dokumenterad erfarenhet av serviceyrken med kundkontakt som krävt stor flexibilitet, stresskapacitet och relationsskapande. Önskvärt är erfarenhet av att arbeta med människor i utsatta situationer. Du trivs med att jobba operativt och praktiskt i en varierande roll. Det krävs god fysisk hälsa då det förekommer tunga lyft. Som person är du stabil, handlingsinriktad, ansvarstagande och effektiv samt kan skapa goda relationer på olika nivåer. Vi tillämpar teambaserat arbetssätt därför är det fördelaktigt om du har erfarenhet och god förmåga av konstruktivt teamarbete. Du kan identifiera dig med våra värderingar empati, mod och tydlighet vilka kommer vara vägledande i ditt arbete hos oss Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift är ett krav. Datavana och körkort B är ett krav. Har du ytterligare språkkunskaper är detta önskvärt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.



Upplysningar
Anställningen är tillsvidare. Provanställning i sex månader.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Vid tillsättning tar verket hänsyn till eventuell omplacering.
Tillträde: Snarast och efter överenskommelse.

Ansökan och kontaktpersoner

Ansökan sker endast via migrationsverkets eget rekryteringssystem som du bland annat når under lediga jobb på migrationsverkets hemsida.
Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev, senast. Diarienummer:.

Sista ansökningsdag är 28 februari 2015.

Kontaktperson är Per Karlsson 010-485 24 50 per.karlsson@migrationsverket.se

Facklig kontaktperson är Hans Frölin (ST) 010485 33 57 hans.frolin@migrationsverket.se och Anders Wiksell (SACO) 010- 485 38 69 Anders.wiksell@migrationsverket.se



Migrationsverket samarbetar med Experis vilka kommer att medverka i rekryteringsarbetet.

 


Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Migrationsverket
  • 6 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 februari 2015

Liknande jobb


Resursperson Kvotflyktingar

Resursperson Kvotflyktingar

16 oktober 2023

Projektledare integration

17 april 2023

Integrationshandledare

Integrationshandledare

5 april 2023

31 januari 2023