OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Mälardalstrafik arbetar vi med några av Sveriges mest intressanta tåg- och kollektivtrafikprojekt just nu.
Lockas du av att arbeta med komplexa frågor i ett samverkande uppdrag? Vill du vara med och skapa förutsättningar för framtidens resande tillsammans med ett härligt gäng engagerade kollegor? Då ska du söka tjänsten som Kundstrateg hos oss!
Om oss
Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. Bakom Mälardalstrafik står regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.
Att resa kollektivt i Stockholm-Mälardalen ska vara attraktivt och enkelt. Det är viktigt för invånare som pendlar till jobb och studier, för näringsliv, lärosäten och besöksnäring. Moderna regionaltåg med många avgångar och bekvämlighet ombord för jobb eller vila, som kan kombineras med annan kollektivtrafik, knyter ihop regionen.
Därför finns Mälardalstrafik. Vi ansvarar för Mälartåg och dess fem samhällsfinansierade regionaltågslinjer och periodbiljetten Movingo. Vi utvecklar även kollektivtrafiken tillsammans med våra ägarregioner för att skapa en fortsatt livskraftig och växande region.
Vårt uppdrag har utökats i olika etapper sedan bolaget bildades 1991. Från december 2021 har vi ett utökat ansvar för avtalsförvaltning för trafik, kundservice och biljetter. Det utökade ansvaret och uppdraget ställer krav på så väl samverkan som en fortsatt affärsorienterad och effektiv förvaltning.
I dag är vi ett 30-tal medarbetare som sitter i ljusa och fina kontorslokaler i direkt anslutning till Stockholms centralstation. Till följd av det utökade uppdraget befinner vi oss mitt i en spännande och långsiktig tillväxtperiod och vi söker nu en ansvarsfull och engagerad Kundstrateg som kan omfamna uppdraget och säkerställa att våra resenärer får en reseupplevelse att längta till!
Arbetsuppgifter
Som kundstrateg ansvarar du för att tillsammans med kollegor på Mälardalstrafik, Mälartåg Kundservice, trafikföretagen och ägarregionerna säkerställa att vi levererar god service till våra kunder; före, under och efter resan. Det övergripande kundlöftet är en reseupplevelse att längta till som möjliggörs bland annat genom ett enkelt och tryggt resande, där det är lätt att köpa biljett, och där relevant information finns tillgänglig. De mål vi strävar mot är ökat resande och försäljning, nöjda kunder och förtroende från våra ägare och medborgare i Stockholm-Mälarregionen.
I rollen ingår att arbeta både strategiskt och operativt med kundservicefrågor. Du har ansvar för att säkerställa hela kundresan, vårt servicekoncept inklusive våra kundlöften samt för mål och uppföljning inom området. Du leder vårt kundserviceråd och har ansvar för uppföljning av rapporter och statistik avseende bland annat kundsynpunkter, servicetider och kvalitet. Du är också avtalsansvarig för våra kundserviceavtal och del i arbetet med att kravställa samt följa upp resultatet av olika kundmätningar.
Som kundstrateg är du organisatoriskt placerad på avdelningen Kund och biljett, men då vi är en liten organisation sker ditt arbete tvärfunktionell där dagliga kontakter med både kollegor och samverkanspartners ingår. Avdelningen består idag av 6 medarbetare som tillsammans ansvarar för förvaltning, uppföljning, utveckling, kommunikation och marknadsföring av kunderbjudande. I avdelningsuppdrag ingår kundservicekoncept, försäljning, resevillkor, biljettsortiment och priser samt digitala system och kanaler.
Kvalifikationer
Du har för uppdraget relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet. Som person är du engagerad, driven och vill bidra till samhällsnytta. Du har tidigare erfarenhet från att arbeta i en komplex omgivning med många interna och externa intressenter. Vi söker dig som har lätt för att knyta kontakter, tvekar inte att lyfta luren för att utreda en möjlighet eller lösa ett problem samtidigt som du är lyhörd för din omgivning. Du förstår med andra ordet värdet i att skapa och bevara goda relationer och du anpassar också din tydliga kommunikation efter mottagare.
För oss är det viktigt att du har kunskap och erfarenhet av att säkerställa effektiv avtalsförvaltning och därmed känner dig trygg i ett uppdrag att agera beställare och kravställare gentemot externa leverantörer. Meriterande om du har kunskaper och erfarenhet från likande uppdrag och arbetsuppgifter kopplat till kundservice alternativt erfarenhet från en roll med ansvar för att säkerställa kundupplevelsen.
En framgångsfaktor i uppdraget kopplat till dina personliga egenskaper är en mix av kreativitet, pålitlighet och en orädd inställning till att våga pröva nya vägar. Samtidigt som du löpande lyssnar in omvärlden, analyserar förändringar i kundernas behov och beteende, samt förvaltar uppdraget på ett professionellt och affärsmässigt sätt.
Vårt erbjudande
Mälardalstrafiks vision är att vara navet i en livskraftig Stockholm-Mälarregion med Sveriges mest pålitliga regionaltågstrafik. Vår värdegrund bygger på tre värderingar som genomsyrar hela vår verksamhet och guidar oss i vår vardag: Vi skapar samhällsnytta - Vi är omsorgsfulla - Vi gör det möjligt!
Hos oss erbjuds du utmanande och omväxlande arbetsuppgifter där du tillsammans med kunniga och engagerade kollegor skapar värde och bidrar till att uppfylla vårt kundlöfte – En reseupplevelse att längta till!
Läs mer om oss: www.malardalstrafik.se
Välkommen med din ansökan!
Ansökan sker via formulär, bifoga CV och ansökan. Eventuella frågor om ansökningsprocess eller tjänsten besvaras av HR-ansvarig Pernilla Egeland
pernilla.egeland@malardalstrafik.se
Varje enskild medarbetare är oerhört viktig för att vi skall lyckas med vårt uppdrag. Av den anledningen lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper när vi rekryterar. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Intervjuer sker löpande.