Kundtjänsthandläggare

Kundtjänsthandläggare

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Som kundtjänsthandläggare hos oss kommer du att arbeta med många olika typer av arbetsuppgifter, vilket gör arbetet varierande och lärorikt. Utöver inkommande samtal besvarar du även frågor skriftligt samt prövar och beslutar i ärenden om körkort och fordonsfrågor. Du kommer att arbeta med antingen körkorts eller fordonsfrågor. Arbetet kräver att du har god förmåga att snabbt inhämta rätt information i våra olika system.
Arbetstiden är fördelad till lika stora delar inkommande samtal som ärendehandläggning och är schemalagd 08.00-16.30.

Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans del av veckan.
Anställningen börjar med en utbildning som avslutas med en examinering. Beroende på vilken avdelningen du placeras på planeras utbildningsstarten till antingen juni eller september.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Om du ska trivas hos oss behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt.

Du kommer att

• arbeta med ärendehandläggning
• fatta myndighetsbeslut
• tyda och förklara lagtext
• ge information, råd och anvisningar till allmänheten via telefon, e-post och brev
• söka efter information i olika informationsdatabaser.

Du måste ha

• fullständiga gymnasiebetyg eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• arbetat i något yrke där kundmötet står i centrum
• minst två års arbetslivserfarenhet
• god kommunikativ förmåga på svenska och engelska
• god datorvana och förmågan att hantera olika typer av IT-baserade information och verksamhetssystem.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av kundkontakter via telefon
• erfarenhet av att ha arbetat i en kundtjänst
• erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter.

Vi vill att du

• tar ansvar för din uppgift, har en hög egen drivkraft och driver processer vidare
• har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan hantera flera parallella ärenden samtidigt
• är noggrann samt kan ta in och analysera komplex information
• är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i sitt bemötande. Du sätter kunden i centrum och har en vilja att hjälpa andra. 

För att passa i rollen som kundtjänsthandläggare är det viktigt att du är bekväm med att kommunicera med andra, både via telefon och i skrift. Du har en naturlig känsla för service, är självgående och trivs med att arbeta med kundbemötande i ett högt tempo.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta Sara Kjellberg, Malin Ellwyn, Anna-Lena Spennare eller Mikael Johansson.
Du kan också kontakta våra fackliga representanter SACO Peter Backe och Astrid Edlund samt ST Joakim Wenck och Jannike Jansson. 
Samtliga nås via vår växel 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-1072.  Vi behöver din ansökan senast den 14 mars 2023. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om avdelning Körkort
Avdelning Körkort prövar och ger tillstånd inom körkortsområdet. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden som körkortstillstånd, handledarskap, högre behörigheter och utbyte av utländska körkort. Vi är cirka 370 medarbetare och finns i Härnösand, Kristianstad, Mariestad, Örebro och Kista.

Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområde:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd, och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 10 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 februari 2023
  • Ansök senast: 14 mars 2023

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


5 november 2024

Customer Experience Coordinator

Customer Experience Coordinator

4 oktober 2024