Kundtjänsthandläggare

Arbetsbeskrivning




Referens: 031256-2013



Vi söker ett antal Kundtjänsthandläggare

med placering Kundcenter för partner i Göteborg

Kan vi höra ditt leende genom telefon? Då behöver vi dig som kundtjänsthandläggare på Försäkringskassans kundcenter. Vi söker dig som vill se till att våra kunder får bästa möjliga kundupplevelse! Som kundtjänsthandläggare på Försäkringskassans Kundcenter är du kundens första kontakt med Försäkringskassan och har en avgörande roll när det gäller att överträffa kundens förväntningar på gott bemötande, god service och tillgänglighet. På Kundcenter skapar vi trygghet för kunden genom att ge rätt information och snabb handläggning. Vi möter våra kunder via telefon, e-post, i sociala medier och interaktivt. Vi har ca 175 000 kundkontakter från hela Sverige varje vecka. På Försäkringskassans Kundcenter strävar vi efter att utvecklas och ligga i framkant genom att hitta nya kontaktytor för våra kunder.

Kundcenter för partners finns i Göteborg och Åmål. Partner till Försäkringskassan är arbetsgivare, vårdgivare, försäkringsbolag, myndigheter med flera. Med ett telefonnummer är vi lätta att komma i kontakt med och många ärenden kan lösas direkt. Vi ger information, uppgift om status i ärenden, stöd vid ansökan eller självbetjäning och handlägger ärenden direkt.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som kundtjänsthandläggare identifierar du kundens behov och vägleder våra kunder inom socialförsäkringen. Du ger allmän och kundspecifik information om socialförsäkringen, Försäkringskassans hemsida och våra självbetjäningstjänster. Du utreder, kontrollerar, rimlighetsbedömer och kompletterar uppgifter. Därefter fattar du beslut om ersättning och verkställer beslutet. Huvuddelen av din arbetstid servar/hjälper du våra kunder via telefon. Du har även kontakt med kunden via e-post, Facebook, bloggar och sms. I arbetet ingår att dokumentera och registrera relevant information kopplat till ärenden. En viktig uppgift som kundtjänsthandläggare är att bidra till ökad kunskap hos kunden kring rättigheter och skyldigheter i socialförsäkringen och att hjälpa kunden in på våra självbetjäningstjänster så att kunden kan hämta information och handlägga sitt ärende själv samt att medverka till att stärka kundens förtroende för Försäkringskassan såväl som socialförsäkringen. Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som 



• har slutbetyg från gymnasium samt högskolepoäng om minst 30 hp eller likvärdigt

• är mycket serviceinriktad och har en hög social kompetens, ett utmärkt bemötande och en fingertoppskänsla för kundservice

• har erfarenhet av kundmöten, detta är ett krav

• är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad

• har mycket god kommunikativ förmåga i tal såväl som skrift inom olika media

• är stabil, men även flexibel

• förstår och värdesätter människors olikheter

• har goda kunskaper i svenska och engelska

• har god IT-kunskap, utmärkt datorvana och en god pedagogisk förmåga 

• har erfarenhet av liknande arbete, gärna från Försäkringskassan, annan myndighet, annat större serviceföretag eller Kontaktcenter

Det är meriterande om du 



• har kvalificerad yrkesutbildning med inriktning mot försäkringshandläggning

• har kunskap om socialförsäkringen 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt

Anställningarna är tidsbegränsade, heltid, med tillträde 2 september 2013. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Lars Hallmyr, 010-119 51 13 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Henrik Eyton, 010-119 51 95 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Gerd Gillberg-Eriksson, 010-118 78 25. SACO: Amir Zjajo, 010-112 47 45. SEKO: Ebrima Dibba, 010-116 91 01.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 4 juli 2013 märkt med diarienummer 031256-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 18 juni 2013

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024