OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lockas du av att vägleda, informera och ge service till medborgare i olika livssituationer? Vill du vara i händelsernas centrum inom socialtjänstens verksamhetsområde? Då kan det vara dig vi söker som Kundvägledare Socialtjänst till Väsby Direkt.
Välkommen till oss på Väsby Direkt & specialistgruppen för socialtjänstfrågor
Väsby Direkt är Upplands Väsby kommuns kontaktcenter med uppdrag att vara en enkel och lättillgänglig väg in till kommunen för medborgarna och andra intressenter. Enheten har olika specialistgrupper vilka kännetecknas av en hög kompetens, ett mycket gott bemötande samt ett gemensamt ansvarstagande inför vårt uppdrag.
Tillsammans hanterar vi dagligen hundratals inkomna telefonsamtal, e-postmeddelanden, felanmälningar/synpunkter/förslag genom webben, frågor på kommunens Facebook sida etc. Enheten löser merparten av inkomna ärenden vid första kontakten och de ärenden som ska hanteras vidare av en handläggare inom kommunen flödas effektivt vidare i vårt ärendehanteringssystem.
Vi erbjuder dig
Hos oss på Väsby direkt blir du en del av en positiv arbetsgrupp med engagerade kollegor.Väsby Direkt sitter i nyrenoverade lokaler i kommunhuset som är placerat mitt inne i Väsby köpcentrum.
Som anställd i Upplands Väsby kommun ges du friskvårdsbidrag och personrabatter via vår förmånsportal. För din trygghet finns ett kostnadsfritt professionellt personalstöd, och du omfattas av försäkringar och företagshälsovård. En anställning i Upplands Väsby kommun innebär marknadsmässig lön, semester och tjänstepension enligt kollektivavtal.
Ditt uppdrag
Vi söker nu en kollega som vill vara en del i vår specialistgrupp socialtjänst där socionomer arbetar med socialtjänstens frågor. Huvudparten av inkomna ärenden är idag kopplade till ekonomiskt bistånd men även övriga delar av socialtjänsten är aktuella. Som kundvägledare inom socialtjänst får du en mycket god kunskap om socialtjänstens regelverk, organisation samt arbete. Du utvecklar kontinuerligt din kunskapsbas samt samverkar med bakomliggande verksamheter och tjänstemän i kommunen.
Via telefon ger du information till våra kunder om socialtjänsten. Du vägleder personer rätt, tar emot orosanmälningar, aktualiserar nyprövningar för ekonomiskt bistånd etc. Du har även tillgång till socialtjänstens verksamhetssystem och kan efter en sekretessprövning redogöra för olika myndighetsbeslut & handläggningssteg. Arbetet innefattar många olika kontakter med medborgare, socialsekreterare, ställföreträdare, polis och andra myndigheter.
Väsby Direkts öppettider är:
- måndag - onsdag kl. 08-17
- torsdag kl. 08-18
- fredag kl. 08-15.15
Inom dessa öppettider ges du i samråd med vår teamledare ett grundschema motsvarande 38,75 tim/vecka.
Kvalifikationer
Du ska vara utbildad socionom eller ha av arbetsgivaren lika värderad utbildning/arbetslivserfarenhet. Det är starkt meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och då allra helst inom ekonomiskt bistånd. Det är meriterande om du har arbetat med socialtjänstens frågor på ett kontaktcenter.
Som person behöver du ha en väl utvecklad servicekänsla, ett mycket gott bemötande samt vilja och förmåga till samarbete med andra. Arbetet kan stundtals vara stressigt och du behöver därför vara duktig på att prioritera och att snabbt söka information i olika verksamhetssystem och informationskällor. Du tycker om att vara med i händelsernas centrum och tar ansvar för utvecklingen av både den egna kompetensen samt för arbetsgruppens utveckling av arbetssätt och kunskapsbas.
Som person är du trygg i dig själv, har en hög analytisk förmåga samt förmågan att oavsett situation ge den enskilde och andra ett mycket gott bemötande. Slutligen har du förmågan att förmedla information på ett pedagogiskt sätt och uttrycker dig väl i tal och skrift.
Varmt välkommen med din ansökan!