Kundvägledare/informatörer

Arbetsbeskrivning

Från den 1 januari 2010 har Pensionsmyndigheten tagit över all hantering av den allmänna pensionen från Försäkringskassan och Premiepensionsmyndigheten. Vi jobbar för att göra pensioner enklare. Pensionsmyndigheten ska hålla samman och på ett effektivt sätt administrera ålderspensioner som motsvarar medborgarnas behov av kunskap och information i pensionsfrågor. Pensionsmyndigheten ansvarar för pensionsutbetalningar till 1.8 miljoner pensionärer motsvarande ca 230 miljarder kr/år och hanterar mer än 3 miljoner fondbyten per år. Vi är ca 900 anställda och bedriver verksamhet på åtta orter i landet.

Kundvägledare/informatörer till Kontaktenheten, Kundmötesavdelningen

Kundmötesavdelningen har det övergripande ansvaret för att utveckla och förvalta Pensionsmyndighetens kundrelationer. Kundmötesavdelningen ansvarar för kommunikationskanalerna, webbtjänster, tryckt information, kundmöte i telefon och fysiska lokala möten. Avdelningen ansvarar vidare för avtalsrelationer med myndighetens samarbetsparter kopplade till kanalerna. I avdelningens uppdrag ingår även att bemanna myndighetens huvudväxel.
Kontaktenheten ansvarar för Pensionsmyndighetens tjänstesamverkan med Skatteverket och Försäkringskassan kring servicekontorskonceptet. Kontaktenheten ansvarar också för myndighetens fysiska lokala möten och de tjänsteområden som ingår; fördjupade bokade möten, informationsverksamhet och utbildning av vidareinformatörer.
Vi söker nu två erfarna kundvägledare/informatörer.
I en kombinerad roll som kundvägledare och informatör kommer du att möta pensionärer och pensionssparare. Kundvägledaren möter kunder som behöver särskilt stöd i ett ärende. Kundvägledaren ska ge vägledning och stöd inom främst den allmänna pensionen och bostadstillägg för pensionärer, men också i andra ärenden. Som informatör ska du informera om pensionssystemet, den allmänna pensionen och tjänstepensionen, och utveckla pensionsmyndighetens dialog med medborgare, företag och organisationer. Arbetet innebär besök vid företag, organisationer, skolor och servicekontor.

Som kundvägledare och informatör jobbar du nära kunden och du blir en viktig "ambassadör" för Pensionsmyndigheten och vår målsättning att öka kunskapsnivån om pensionssystemet.
Då arbetet är beroende av kundernas efterfrågan kommer även andra arbetsuppgifter som finns inom enheten ingå i tjänsten.

Utbildning och erfarenhet
Du har relevant utbildning, minst två års erfarenhet av kundmöte/informationsuppdrag. Det är meriterande om du har kunskap inom pensionsområdet samt sådana kunskaper i finska och engelska samt gärna ytterligare språk som innebär att du kan hålla informationer på dessa språk.

Egenskaper
Vi söker dig som
- har lätt att kommunicera med andra i tal och skrift
- har en öppen, lyssnande och förklarande attityd
- är utåtriktad och ser det som stimulerande att träffa människor
- tycker det är roligt att framträda och presentera - gärna inför många
- kan ge god service och hjälpa människor
- vill arbeta i en mångkulturell miljö
- har personlig mognad och inlevelseförmåga
- kan arbeta självständigt och lösningsorienterat.

Övrigt
Din placeringsort är Stockholm. Eftersom enheten ansvarar för verksamhet över hela landet kommer arbetet att innebära mycket resor, ibland övernattningar. Arbetstid och ersättningar enligt gällande avtal. B-körkort är ett krav.

Du erbjuds en unik chans att vara med i inledningen av Pensionsmyndighetens arbete och utvecklingen av ett viktigt kundmöte.
Du kommer att tillhöra kontaktenheten och rapportera till enhetschefen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 2 platser
  • Heltid
  • Publicerat: 18 januari 2010
  • Ansök senast: 1 februari 2010

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010