OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!
Beskrivning
Socialpsykiatrin ingår sedan 2020 i Vuxenheten, som i sin tur ingår i den samlade Myndighetsverksamheten inom sektor Trygghet och Stöd.
I Myndighetsverksamheten ingår enheterna; Mottagningsenheten, Barn, unga och familj, Vuxen, Stöd och Försörjning, Biståndsenheten SoL/LSS, Administrativa enheten samt Verkställighet och placeringsenheten.
Vi har som mål att våra brukare ska kunna erbjudas en tydlig, samordnad och effektiv process i kontakten med oss. Som ett led i att uppnå detta mål är vi placerade i kommunens Stadshus med en kontorslösning som bygger på ett aktivitetsbaserat arbetssätt. På så sätt kan vi stärka effektiviteten och stödja kommunikation och samarbete. I det ingår också IT-lösningar som främjar ett papperslöst arbetssätt.
Vuxenenheten handlägger ärenden från 18 år och uppåt. På enheten arbetar 13 socialsekreterare, nio med inriktning beroende/hemlöshet samt fyra som handlägger socialpsykiatri.
Från och med hösten 2023 kommer socialpsykiatrihandläggarna att samorganiseras med de fem socialsekreterarna som handlägger LSS. Dessa kommer då att ha en gemensam förste socialsekreterare som står för daglig metodhandledning.
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som socialsekreterare och handlägga ärenden inom socialpsykiatrin enligt Socialtjänstlagen (SoL). Den huvudsakliga insatsen är boendestöd för åldersgruppen 18-65 år, men du kommer bland annat även att få utreda behovet av korttidsboende och Bostad med särskild service enligt SoL. Insatser enligt LSS handläggs på annan enhet.
Du kommer att arbeta tätt tillsammans med boendestödet och andra utförarverksamheter samt ha nära kontakt och samverkan med både sjukvården och psykiatrin.
Du erbjuds ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter i en verksamhet som ständigt utvecklas utifrån brukarnas och samhällets krav. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Alla är en del av den gemensamma arbetsmiljön och har ett ansvar för att skapa trivsel på arbetsplatsen. Vi värderar samarbetsförmåga likväl som förmåga till självständigt arbete och vi bemöter människor på ett respektfullt sätt, ofta i svåra situationer.
Under 2023 implementeras IBIC inom socialpsykiatrin.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten ska du ha socionomexamen eller motsvarande högskoleutbildning på minst 180 poäng som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du har kunskap kring den lagstiftning och de föreskrifter som råder; främst Socialtjänstlagen (SoL). Det är meriterande om du har arbetat med myndighetsutövning inom området socialpsykiatri och har kunskap gällande utredningsprocessen. Du bör ha god kunskap och förståelse om psykiska funktionsnedsättningar (psykisk ohälsa och olika funktionsnedsättningar). I andra hand bör du ha handlagt målgruppen vuxna på en Vuxenenhet. Du bör ha kunskap om samverkan med psykiatrin och vara insatt i de båda huvudmännens olika uppdrag.
Har du tidigare kunskap inom vårt dokumentationssystem Treserva samt IBIC så är det en fördel. Likaså om du har erfarenhet av SAMSA.
Ditt arbete präglas av brukarfokus, gott bemötande och omdöme och du har lätt för att fatta beslut. Du har god administrativ förmåga, är stresstålig och har förmåga att skapa överblick och struktur i ditt arbete. Du är också kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med klienter, du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Du har god samverkans- och samarbetsförmåga och har lätt för att bygga förtroendefulla relationer. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Vill du bli en av oss och arbeta med något av det viktigaste och roligaste som finns? Skicka in din ansökan redan idag! Urval sker löpande.
Välkommen!
Övrigt
Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi använder oss av digitala verktyg och i arbetet kan du komma att behöva använda dig av ditt BankID.
Innan eventuell anställning kräver vi att giltigt identitetskort där medborgarskap framgår samt giltigt arbetstillstånd uppvisas.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.