Kurator missbruk och beroende till stöd- och behandlingsenheten

Kurator missbruk och beroende till stöd- och behandlingsenheten

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Stöd- och behandlingsenheten är individ- och familjeomsorgens öppenvård i Ale kommun. Enheten organiseras av två enhetschefer, som leder tillsammans i ett gemensamt ledarskap, samt två arbetsledare som arbetar nära arbetsgrupperna.
Enheten består av totalt 27 medarbetare som tillsammans arbetar med allt från tidiga förebyggande serviceinsatser, till intensiva, skräddarsydda insatser inom områden som våld, missbruk, kriminalitet, skolsociala utmaningar och föräldrastöd. Regelbunden handledning tillhandahålls till samtliga medarbetare.
Socialförvaltningens öppenvård består av olika verksamheter som arbetar integrerat utifrån ett systemteoretiskt perspektiv. Det innebär att alla medarbetare på öppenvården arbetar tillsammans för att möta kommuninvånarnas behov. Socialförvaltningen har MI som förhållningssätt, där ett gott bemötande är centralt.

Missbruk- och beroendeområdet i Ale är under utveckling. För målgruppen 13-21 år finns sedan 2022 en Mini-Mariamottagning och en socialmedicinsk mottagning för klienter från 18 år startar upp hösten 2023.

ARBETSUPPGIFTER
Vi förstärker nu vårt team med ytterligare en kurator till öppenvården inom området missbruk och beroende. Målgruppen är vuxna från 18 år, med missbruks- och beroendeproblematik.
Vi erbjuder insatser både på service och efter biståndsbeslut. Som kurator inom öppenvården är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att bedriva motivations- och behandlingsarbete utifrån evidensbaserade metoder, såsom CRA, haschavvänjningsprogram, anhörigstöd, återfallsprevention med flera. Du har även kontakter med klientens nätverk och nära samarbete med andra aktörer inom missbruks- och beroendevården, både internt och externt. Du ingår i ett team om tre kuratorer och en sjuksköterska, där ni aktivt driver verksamhetens utvecklingsområden.

I uppdraget ingår löpande dokumentation i journalsystem och uppföljning av insatser, samt arbete med information och gruppverksamhet.

KVALIFIKATIONER
Akademisk examen är ett krav. Socionom, socialpedagog eller annan högskoleexamen inom beteendevetenskap/socialt arbete som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Erfarenhet av psykosocialt behandlingsarbete med personer med missbruk och/eller beroendeproblematik är ett krav. Utbildning/erfarenhet i exempelvis ACRA, HAP, ÅP, MI och spelberoende är meriterande, samt om du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen unga vuxna, 18-25 år.

Som person är du flexibel, självgående och tar ansvar för dina uppgifter. Du strukturerar och driver ditt arbete självständigt. Du samarbetar bra med andra, är trygg, stabil och har självinsikt.

Arbetstider är måndag till fredag, dagtid, med en till två senare eftermiddagar/kvällar i veckan. Flextidsavtal tillämpas.

B-körkort är ett krav för tjänsten.

ÖVRIGT
Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

Liknande jobb


Projektledande kurator och studie- och yrkesvägledare

Projektledande kurator och studie- och yrkesvägledare

20 december 2024

Skolkurator till Fridaskolan i Kallebäck - Vikariat

Skolkurator till Fridaskolan i Kallebäck - Vikariat

20 december 2024

Kurator till Habiliteringsmottagning barn och unga i Ängelholm

Kurator till Habiliteringsmottagning barn och unga i Ängelholm

20 december 2024

Kurator

19 december 2024