OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du kurator och söker ett arbete som är utmanande, omväxlande och meningsfullt? Då kanske det här är arbetet för dig. Nu söker vi en ny kollega då en av våra kuratorer går i pension. I tätt samarbete med kollegor skapar ni möjligheter för människor med funktionsnedsättningar att leva ett bra liv.
Välkommen till en arbetsplats där du är mitt i livet och samhället. Och gör skillnad varje dag. På riktigt.
Arbetsuppgifter
Som kurator på Autismenheten på Habiliteringscentrum arbetar du med barn i förskoleåldern och barn mellan 6-18 år, som har autism med intellektuell funktionsnedsättning. Du ingår i ett multidisciplinärt team bestående av arbetsterapeuter, dietist, logopeder, psykologer, fysioterapeut och specialpedagoger. Tillsammans med dina kollegor ger ni insatser till barnet och barnets nätverk med målsättningen att barnet ska fungera och utvecklas på bästa sätt. Kuratorn har en betydelsefull roll vad gäller sociala och psykosociala aspekter i habiliteringsteamets arbete.
I ditt arbete ingår att ge föräldrarna förutsättningar så de på bästa sätt kan stötta sitt barn i vardagen. Du ger föräldrastöd genom exempelvis information, vägledning och stödjande samtal. Insatserna genomförs självständigt, tillsammans med kollegor eller i grupp samt vid utbildningar. Du samverkar med andra aktörer som exempelvis Barn- och ungdomspsykiatrin, socialtjänsten, kommunala LSS-verksamheter, förskola och skola.
Att ständigt arbeta med förbättringar är en naturlig del i vårt dagliga arbete och därför har du som medarbetare hos oss stor möjlighet att påverka utvecklingen och delta i frågor som berör verksamhetens utveckling.
Om arbetsplatsen
Habiliteringscentrum är en specialistverksamhet vars habiliteringsenheter i Fagersta, Köping och Västerås ger stöd, råd och behandling till personer med funktionsnedsättningar så som autism, intellektuell funktionsnedsättning och vissa rörelsenedsättningar. En av våra länsövergripande verksamheter, Synenheten, ger insatser till personer med kraftig synnedsättning eller blindhet. Här finns också Tolkenheten som samordnar tecken- och skrivtolkning till personer med dövhet eller hörselskada. Verksamheten har totalt 144 årsarbetare.
Vi erbjuder dig:
• Arbete i en välfungerande verksamhet som värdesätter dig som medarbetare.
• Att vara del av ett team med ett fantastiskt kollegialt klimat.
• Introduktionsprogram vilket bland annat innebär att du får ta del av våra interna utbildningar.
• Tillgång till mentor för att du ska känna dig trygg i din profession.
• Yrkesträffar tillsammans med andra kollegor inom verksamheten.
• Utbildningsmöjligheter inom exempelvis habilitering såväl som annan relevant utbildning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en godkänd socionomexamen. Det är positivt om du har erfarenhet av habiliteringsarbete och/eller annat arbete med personer med funktionsnedsättning. Erfarenhet av föräldrastödjande insatser och samtal med tolk som stöd är meriterande. Vi ser gärna att du tidigare har lett gruppverksamheter och hållit i utbildningar samt att du har god omvärldsbevakning inom det sociala området. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl på svenska, både i tal och i skrift.
Vi ser att du är en trygg och flexibel person som har lätt för att anpassa dig till nya omständigheter. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv upp ditt arbete på ett effektivt sätt, samtidigt som du arbetar bra i team med andra människor där du bidrar på ett konstruktivt sätt. Vi ser gärna också att du tar gärna egna initiativ till aktiviteter och uppnår resultat, samtidigt som du är duktig på att prioritera i dina ansvarsområden. Du är tydlig i din kommunikation och engagerad i det enskilda mötet såväl som i den stora gruppen.
För att trivas hos oss ser vi gärna att du tycker om att vara delaktig i utvecklingsfrågor, då teamet fokuserar stort på verksamhetens utveckling.
B-körkort är ett krav då resor förekommer i tjänsten.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, heltid, dagtid. Tillträde efter överenskommelse.
Stämmer beskrivningen in på dig? Sök redan idag!
Välkommen med din ansökan senast 23 februari 2022.
Intervjuer kan ske löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan!
Bifoga gärna intyg och betygshandlingar med din ansökan.
Vi tackar nej till dig som säljer alla slags rekryteringstjänster.
Region Västmanland är en av länets största arbetsgivare med ca 7 000 anställda. Vår huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik och miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.
Titta gärna på vår informationsfilm: https://youtu.be/7qLByHRP6mY
Kontaktpersoner på detta företaget
Christina Gehlin, Avdchef
0221-263 47
Cecilia Stoor, Vårdförbundet
021-10 41 67
Maria Fredriksson Frischenfeldt, Sektionsledare Resurslaget i Köping
0221-26368
Aliisa Andreasson, Enhetschef avd 1
0221-261 24
Jeny Zackrisson, Enhetschef avd 1
0221-261 53
Christina Gehlin, Enhetschef avd2/AH
0221-263 47
Therese Edvardsson, Tf. Enhetschef avd 3
0221-26 271
Fredrik Leek, Områdeschef, Ambulanssjukvården Västmanland
021-17 45 59
Marie Malm, Enhetschef
021-17 45 69
Fredrik Rudstam, Vårdförbundet
021-17 34 42