OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du kurator och söker ett arbete som är utmanande, omväxlande och meningsfullt? Då kanske det här är arbetet för dig. Nu söker vi en ny kollega då en av våra kuratorer går i pension. I tätt samarbete med kollegor skapar ni möjligheter för människor med funktionsnedsättningar att leva ett bra liv.
Välkommen till en arbetsplats där du är mitt i livet och samhället. Och gör skillnad varje dag. På riktigt.
Arbetsuppgifter
Att arbeta som kurator i ett av Autismenhetens barnteam innebär att du är en del av vårt tvärprofessionella team med inriktning mot neuropsykiatriska funktionsnedsättning. Övriga kompetenser i teamet är arbetsterapeuter, psykologer och specialpedagog. Logoped, fysioterapeut och dietist är med i teamet vid behov. Vi har ett nära och gott samarbete och tillsammans utarbetar vi förslag till åtgärder som kan minska de svårigheter som funktionsnedsättningen kan medföra i det dagliga livet. Du deltar i samordning av hela teamets insatser och planeringen för patienterna. Vi har även ett nätverksinriktat arbetssätt som ofta sker i samverkan med vårdgrannar och myndigheter, exempelvis psykiatri och kommunala verksamheter.
I arbetet ingår introduktionssamtal, stödjande samtal, stöd i myndighetskontakter samt att leda grupper och hålla i utbildningar. Insatserna ges individuellt eller i grupp till både patienter och nätverk.
Stämmer beskrivningen in på dig? Eller är du nyfiken på att få höra mer?
Kontakta oss gärna via e-post om du vill boka ett förutsättningslöst samtal så berättar vi mer. Eller vill du kanske komma på studiebesök hos oss för att få en inblick i vårt arbete och se lokalerna? Kontakta enhetschef Lena Bjärnelid så ordnar vi det.
Om arbetsplatsen
Habiliteringscentrum är en specialistverksamhet med cirka 150 medarbetare som är fördelade på våra habiliteringsenheter i Fagersta, Köping och Västerås. Verksamheten ger stöd, råd och behandling till personer med funktionsnedsättningar som autism, intellektuell funktionsnedsättning och vissa rörelsenedsättningar. En av våra länsövergripande verksamheter, Synenheten, ger insatser till personer med kraftig synnedsättning eller blindhet. Här finns också Tolkenheten som samordnar tecken- och skrivtolkning till personer med dövhet eller hörselskada.
Vi erbjuder dig
• Arbete i en välfungerande verksamhet som värdesätter dig som medarbetare
• Att vara del av ett team med utvecklande, stimulerande och positivt arbetsklimat
• Introduktionsprogram och tillgång till mentor för att du ska känna dig trygg i din profession
• Yrkesträffar tillsammans med kuratorskollegor inom verksamheten
• Klinisk handledning och utbildning utifrån dina och verksamhetens behov
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en godkänd socionomexamen. Det är positivt om du har erfarenhet av habiliteringsarbete och/eller annat arbete med personer med funktionsnedsättning. Vi ser gärna att du tidigare har lett gruppverksamheter och hållit i utbildningar samt att du har god kunskap inom det sociala området. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl på svenska, både i tal och i skrift.
Vi ser att du är en trygg och bekväm i att möta människor i kris och sorg. I mötet med patienten ska du ha ett stort patientfokus och en förmåga att se människors förmågor. Du är tydlig i din kommunikation och engagerad i det enskilda mötet såväl som i den stora gruppen Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv upp ditt arbete på ett effektivt sätt. Att du har god samarbetsförmåga är A och O.
För att trivas hos oss är det bra om du tycker om att vara delaktig i utvecklingsfrågor. Att arbeta med ständiga förbättringar på ett flexibelt och lösningsfokuserat sätt är en naturlig del i det dagliga arbetet hos oss.
B-körkort är ett krav då resor förekommer i tjänsten.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, heltid, dagtid. Tillträde efter överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast 20 november 2022.
Intervjuer kan ske löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan!
Bifoga gärna intyg och betygshandlingar med din ansökan.
Utdrag från polisens belastningsregister kommer att begäras vid en eventuell anställning.
Vi tackar nej till dig som säljer alla slags rekryteringstjänster.
Region Västmanland är en av länets största arbetsgivare med ca 7 000 anställda. Vår huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik och miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.
Titta gärna på vår informationsfilm: https://youtu.be/7qLByHRP6mY
Kontaktpersoner på detta företaget
Christina Gehlin, Avdchef
0221-263 47
Cecilia Stoor, Vårdförbundet
021-10 41 67
Maria Fredriksson Frischenfeldt, Sektionsledare Resurslaget i Köping
0221-26368
Aliisa Andreasson, Enhetschef avd 1
0221-261 24
Jeny Zackrisson, Enhetschef avd 1
0221-261 53
Christina Gehlin, Enhetschef avd2/AH
0221-263 47
Therese Edvardsson, Tf. Enhetschef avd 3
0221-26 271
Fredrik Leek, Områdeschef, Ambulanssjukvården Västmanland
021-17 45 59
Marie Malm, Enhetschef
021-17 45 69
Fredrik Rudstam, Vårdförbundet
021-17 34 42