OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
EfUS är en kommunal grundskoleverksamhet som tar emot elever som är i behov av omfattande särskilt stöd, oftast elever med komplexa neuropsykiatriska funktionsvariationer. Verksamheten bedrivs på två platser i staden, Utby och Västra Frölunda. Verksamheten i Utby erbjuder förutom skola även fritidshem/LSS-fritids för våra elever. Tjänsten som annonserats ut kommer vara placerad vid båda enheterna. Totalt har EfUS omkring 45 elever.
I ditt arbete kommer du medverka i SU-gruppens EHT där du tillsammans med dina kollegor jobbar utifrån ett förebyggande och hälsofrämjande perspektiv. Uppdraget är elevnära och du kommer att ha mycket elevkontakt och samtal. Du kommer att få arbeta med konflikthantering och motivationsarbete. Utöver det direkta arbetet med elever kommer du att ha kontakt med vårdnadshavare samt andra aktörer i elevens närhet och nätverk. Du ansvarar för att kalla till olika typer av möten och dokumentera dessa. Du har också ansvar för att, tillsammans med kollegor, driva verksamhetens likabehandlingsarbete. Uppdraget är brett och dina kompetenser och erfarenhet kan i stor utsträckning påverka uppdragets utformning.
Vår vision för verksamheten är:
• att med spetskompetens kunna erbjuda de elever som har stort behov av särskilt stöd en möjlighet att nå individuella mål och utvecklas så långt det är möjligt
• att erbjuda miljöer där alla bemöts jämlikt och värdigt utifrån sina behov och förmågor
• att, med många olika medel, erbjuda ett sammanhang där elevens funktionsvariationer inte är ett hinder
• att våra elever skall ges förutsättningar att bli aktivt deltagande samhällsmedborgare
Förutom den respekt och värdighet vi vill att både personal och elever visar varandra så använder vi också olika metoder för att ge det stöd eleven behöver. Ett lågaffektivt förhållningssätt tillsammans med tydliggörande metoder och bildstöd ger förutsättningar för eleven att uppfatta skolmiljön som begriplig och minimerar explosivt och problemskapande beteende. Det är alltid vi vuxna som är ansvariga för de situationer som uppstår.
Tillsammans med övriga kollegor inom EfUS skall du bidra till att utveckla verksamheten. Du förväntas ta ansvar för helheten och för gemensamma arbetsuppgifter som förekommer på arbetsplatsen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socialpsykolog eller socionom och har en socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver ha erfarenhet av att arbeta med elever i behov av omfattande särskilt stöd eller unga med komplexa neuropsykiatriska funktionsvariationer. Erfarenhet av att stötta elever med utmanande reaktioner i olika sammanhang är ett krav. Vi förutsätter att du som person har ett lågaffektivt förhållningssätt och klarar av att stödja eleven i att rama in och ge trygghet när omgivningens krav blir för stora.
Du behöver ha god insikt om SOL och LSS lagstiftning och vana vid att skriva då delar av uppdraget kan handla om att ge stöd till vårdnadshavare vid tillexempel ansökningar av olika slag. Det är också en förutsättning att du har erfarenhet och intresse av ett familjecentrerat förhållningssätt.
Eftersom du kommer att dokumentera vid olika möten, göra skolsociala utredningar etcetera är goda skrivfärdigheter och god datavana en förutsättning.
För att lyckas i din roll som kurator hos oss behöver du vara prestigelös utan att vara strukturlös. Du behöver vara lågaffektiv utan att vara mesig. Du behöver ha hjärta och vara personlig utan att vara privat. Här behöver man vara tålmodig och ha förmågan att se även små steg i elevens utveckling. Här finns möjligheterna och resurserna att vara detektiv, både på grupp- och individnivå, för att leta efter vad som fungerar för varje enskild elev. Det är din fantasi och din kreativitet som sätter gränserna, inte organisationen eller förutsättningarna.
Då uppdraget är elevnära är det en fördel om du har god insikt i ungas liv på och utanför nätet.
Välkommen med din ansökan!
B-körkort är en merit.
Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut fattas.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression