OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett flexibelt och viktigt arbete där du kan göra skillnad? Vi söker nu en kurator till Enheten för familjehem och familjerätt.
Om tjänsten
Som kurator erbjuds du ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter i en verksamhet där du kommer ha möjlighet att vara med och utveckla rollen vidare. Som kurator med inriktning mot familjehem och föräldrastöd kommer du att arbeta med att erbjuda och ge stöd och rådgivning via samtal till vårdnadshavare som har barn placerade i familjehem.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• genomföra individuella stöd- och rådgivningssamtal
• arbeta utifrån beprövad kunskapsteori och evidensbaserade metoder
• initiera och delta i olika samverkansformer
• känna till och följa gällande lagar, policys och rutiner för
verksamheten
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
Kompetenskrav
• socionomexamen om 210 hp
• B-körkort för manuell växellåda
Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande men kan också agera självständigt och driva arbetet framåt. Som kurator ser vi att du är trygg, stabil och flexibel. Du har förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Vidare har du även ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Du har mod att agera efter din egen övertygelse samtidigt som du alltid handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplan, mål, policys och riktlinjer. Du ska ha förmåga att se och stödja individens egna resurser och kunna skapa tillitsfulla relationer. Du kommunicerar på ett tydligt sätt i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• goda kunskaper om MI (motiverande samtal)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsad anställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: snarast enligt överenskommelse t.o.m. 1 år
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Enheten består av 37 personer. Arbetsuppgifterna i enheten är i huvudsak indelade i familjehemsvård samt familjerättsfrågor. Familjehemsdelen är främst uppdelad i tre grupper som arbetar med att rekrytera, utreda och stödja våra familjehem samt följa och stödja barnet i familjehemmet.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur misstanke-och belastningsregistret.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 augusti.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67