OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.
Arbetsplatsbeskrivning
Vill du vara med och forma framtidens skola? Sök då till nya Vega skola!
I augusti 2023 öppnade Vega skola – ett för Haninge kommun ett unikt projekt där kultur- och fritidsförvaltningen och utbildningsförvaltningens personal samarbetar tätt för att skapa möjligheter till ett bredare lärande.
Vega skola ligger i Vegastaden; ett nybyggt område strax söder om Stockholm med pendeltågsstationen precis bredvid skolan. Byggnaden som i sig är ett av de hetaste och mest bevakade byggprojekten i Stockholm. Utöver verksamhet för skola, förskola och förskoleklass till årskurs 9, inryms även en fullstor idrottshall, allmänt bibliotek, fritidsgård, kulturskola, orkestersal och ett café. Skolans lokaler är rymliga, modernt inredda och kommer innehålla allt som krävs för en högkvalitativ undervisning. Fullt utbyggd rymmer skolan ca. 750 elever i årskurserna F-9, fritidshem samt en anpassad grundskola i åk F-9. I dagsläget har vi årskurserna F-7 samt anpassad grundskola. Dagtid används våra lokaler av skolan. Efter skoltid bedriver kulturskola, föreningar, privatpersoner och andra aktörer verksamhet i lokalerna. Delar av högstadiets lokaler är även förberedda för övernattning vid läger och cuper.
Då skolan är kommunens nyaste och en av de mest moderna, kommer både forskning och beprövad erfarenhet att genomsyra utbildningsmiljön.
Du kommer ha stor möjlighet att påverka din framtida arbetsplats.
Låter allt du hittills läst inspirerande och spännande? Då är det dig vi söker!
Välkommen till en skola där vi skapar framtid tillsammans!
Våra ledord är Lära- Upptäcka- Mötas
Arbetsbeskrivning
Vi söker en skolkurator som är närvarande, engagerad och professionell som är van att ta ansvar för elevernas hälsa och lärande. Utifrån skolans uppdrag ska du i nära samarbete med all personal på skolan arbeta för att ge varje elev de bästa förutsättningar att nå sina mål, genom arbete på både individ- och gruppnivå. Du är en viktig lagspelare i skolans elevhälsoteam (EHT) vars huvuduppdrag är det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Det innebär bland annat att du är med och driver samt genomför temadagar samt håller i aktiviteter för både elever och medarbetare.
Som skolkurator kommer du delta i arbetet med skolans struktur, organisation och rutiner när det gäller värdegrund och likabehandling. Skolan ska vara en trygg plats med en god arbetsmiljö för både vuxna och barn, som präglas av öppenhet, nyfikenhet och delaktighet. I det arbetet behöver vi din kunskap om risk- och skyddsfaktorer för elevers hälsa, sociala situation, lärande och utveckling. Vi förväntar oss att du bidrar i såväl enskilda elevärenden så som olika elevgrupper och klasser. Du är en erfaren kurator som är självgående och vågar ta beslut i de uppdrag som åligger dig. Du drar dig inte heller för att initiera insatser på grupp- och individnivå. Du är en självklar spelare i skolans eht-arbete och är drivande i frågor kring dina expertområden. Det krävs av dig att du är en lagspelare och att du tillsammans med kollegan som ansvarar för åk F-6, driver trygghetsarbetet på skolan samt upprättar skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling.
Skolkuratorn har en självklar roll i skolans elevhälsoteam. Där bidrar du med kunskap om elevernas generella och specifika psykosociala hälsa och sociala situation. Vid behov genomför du också skolsociala utredningar och bedömningar, som underlag för beslut om olika slags insatser, upprättande av åtgärdsprogram samt inför elevs mottagande i grundsärskola. I arbetet ingår även att du har individuella samtalskontakter med enskilda elever, föräldrar och grupper.
Du har god förmåga att bygga goda relationer med barn/elever, medarbetare och vårdnadshavare samt har varje barns/elevs bästa i fokus. Du har god analysförmåga, kan strukturera ditt arbete och kan arbeta såväl självständigt som i grupp. Vi förväntar oss att du har hög tillgänglighet samt är nära elever och dina kollegor.
Vi förväntar oss att du har kunskap om skol- och sociallagstiftning samt god kunskap om och gedigen arbetslivserfarenhet från samhällets olika stödsystem, myndigheter, frivilliga organisationer och är bekväm i kontakterna med desamma.
Kvalifikationer
- Socionom eller annan likvärdig högskoleutbildning.
- Erfarenhet av att ha arbetat som skolkurator inom grundskola(högstadiet är meriterande).
- Du ska ha kompetens och erfarenhet av att handleda olika personalgrupper.
- Du ska ha kunskaper om och arbeta utifrån KASAM. Likaså kring salutogent arbetssätt, lågaffektivt förhållningssätt, tydliggörande pedagogik, samt kunskap om olika metoder för konflikthantering.
- Goda datakunskaper och god förmåga att dokumentera.
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom funktionsnedsättning för barn och ungdomar, van i kontakter med olika samhällsinstanser som psykiatri, sjukvård, socialtjänst osv.
- Erfarenhet av utredningar av kränkande behandling på skola. Innefattar även skolornas plan mot diskriminering och kränkande behandling, inklusive hbtq. Viktigt är ett normkritiskt förhållningssätt.
Övrigt
Mycket god samarbetsförmåga med skolans och husets samtliga yrkesgrupper.
Tjänsten kan anpassas under våren -24, men där du minst förväntas arbeta 50%. Till hösten växer högstadiet med ytterligare 5 klasser, vilket innebär att tjänsten innefattar 80-100%.
Förmåner
- En spännande möjlighet att skapa din egen verksamhet för en ny grupp elever i en nybyggd skola.
- Friskvårdsbidrag
- Tillgång till gym i kommunhuset
Välkommen med din ansökan!
I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande.
Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.