OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta förebyggande, stärka och främja hälsa hos föräldrar i deras föräldraroll? Sök då till vårt team på Oxhagens familjecentral. Varmt välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Örebro kommuns familjecentraler fungerar som en mötesplats för föräldrar och barn. Oxhagens familjecentral är en av sju familjecentraler i Örebro kommun och är tillgänglig för familjer med barn i åldern 0‑6 år. Familjecentralerna utgör en betydande resurs i Socialnämndens förebyggande verksamheter och förutsätter en nära samverkan med Barn och Utbildning och Region Örebro. Uppdraget som kurator innebär att stödja barn, föräldrar och anhöriga till personer med olika typer av problematik. Du förväntas hantera komplexa samtal, vara föredragande inför grupper och ansvara för olika mötesformer.
Exempel på arbetsuppgifter:
• delta i gruppverksamhet
• ha enskilda stödsamtal och föräldrastödjande kontakter
• delta i öppen verksamhet
• utåtriktade arbetsuppgifter
Om arbetsplatsen
Verksamheten för stödjande och förebyggande arbete bygger på tre områden. Budget-och skuldrådgivningen, Familjecentralsenheten och Förebyggande enheten. Oxhagens familjecentral är en av sju familjecentraler i Örebro kommun är tillgänglig för familjer med barn i åldern 0‑6 år. Här finns pedagoger, kuratorer, BVC-sköterskor och barnmorskor.
Läs mer om vår verksamhet på Oxhagens familjecentral - orebro.se
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
Du är en person som klarar av att självständigt driva arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du är engagerad i ditt arbete och är flexibel i ditt arbetssätt. Du kan även beskrivas som en lugn och stabil person med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete. Du är tydlig i ditt sätt att kommunicera både muntligt som skriftligt och har lätt för att skapa förtroendebärande allianser.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• socionomexamen om 210 högskolepoäng
• B-körkort
Meriterande:
• erfarenhet av eller kunskap om MI eller annan samtalsmetodik
• erfarenhet av ICDP eller annan familjeutbildning i grupp
• dokumenterad erfarenhet av psykosocialt arbete med barn och föräldrar
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Innan du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 oktober.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67