OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett meningsfullt arbete där du får möjlighet att göra skillnad i människors liv? Vår fantastiska verksamhet växter och nu är vi redo att välkomna nya kollegor till vårat stabila och erfarna team!
Om tjänsten
Våra stödboenden är en del av området eget utförande inom Individ- och familjeomsorgen (IFO). Som kurator hos oss arbetar du i boendeverksamhet med psykosocialt stöd till vuxna personer med komplex social problematik. De som bor hos oss har en dokumenterad missbruks-/beroendeproblematik men har också fattat ett beslut om att leva nyktert och drogfritt. Förutom beroendeproblematik möter vi ofta olika psykiska funktionsnedsättningar i kombination med psykisk ohälsa, kriminalitet och våldsutsatthet. Syftet med verksamheten är att erbjuda ett tillfälligt drogfritt stödboende tills klienten uppnått målet för ett annat mer självständigt boende.
I arbetet ingår att stötta människor till att ta steg mot en ökad livskvalité. Kuratorerna hos oss arbetar med samtalet i fokus, men med flexibilitet i hur, när och var samtalet sker. Ett stort fokus läggs på den enskilde individens behov och förutsättningar. Eftersom alla individer är unika är våran vardag varierad, spännande och utmanande. Du följer människor över tid och bygger tillitsfulla och betydande relationer som ger avtryck både hos dig och hos den du stöttar. Du kommer att arbeta tillsammans med andra erfarna kollegor i en arbetsgrupp där trygghet, trivsel och tydlighet är ledorden.
Exempel på arbetsuppgifter:
• du arbetar ofta i team med en kollega som är behandlingsassistent
• upprätta, genomföra och följa upp genomförandeplaner
• dokumentera i dokumentationssystemet Procapita
• genomföra psykosociala stödsamtal
• ge stöd åt de boende i deras budget- och skuldsituation
• genomföra regelbundna övervakande nykterhetskontroller/urinprover
• skapa och/eller delta i aktiviteter tillsammans med de boende samt delta i övriga uppgifter som ingår i det vardagliga arbetet på boendet som städ, flytt osv.
• ha kontakt och samverka med uppdragsgivare, vårdgivare och andra interna och externa aktörer
Om arbetsplatsen
Växthuset ligger på Skyttegatan 18 i Örebro, hit tar du dig enkelt med kollektivtrafik, cykel eller bil. Vi erbjuder 19 lägenheter till bostadslösa vuxna som inte kan erhålla en egen bostad på den ordinarie bostadsmarknaden. Vi har också ett antal referenslägenheter i andra delar av stan. Hos oss arbetar ett erfaret och stabilt arbetsteam bestående av gruppledare, tre handledare social/kuratorer och tre behandlingsassistenter.
Vi planerar att 1/3 öppna vår nya verksamhet Växthuset Sture som ligger ett stenkast från boendet Växthuset. Här kommer det att finnas 12 lägenheter och ett antal referenslägenheter till samma målgrupp. Här kommer det att arbeta två handledare social/kuratorer och två behandlingsassistenter samt en gruppledare med ansvar för båda boendena. På boendet arbetar du ensam förmiddagar och helger men har ett samarbete med kollegor från Växthuset som endast ligger 300 meter bort. Även om målgrupp och syfte kommer vara identiskt med Växthuset har du möjlighet att utveckla en ny verksamhet i nya lokaler, ta emot nya klienter och bygga upp fungerade riktlinjer tillsammans med dina kollegor.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
Vi är till för kommunens alla medborgare och därför måste vi kunna ge vägledning, vara tillgängliga, serviceinriktade och vara tydliga i vår information. Du behöver vara en person med god prioriteringsförmåga som självständigt kan driva ditt arbete framåt. Du behöver vara lyhörd i kontakten med andra och ha förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation. Då vi arbetar i människors “hem” är det av stor vikt att inte förlora din professionella integritet i ett nära stöttande arbete. Du har förmåga att hantera uppkomna situationerna med ett lugn och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Då regelbundna urinprovtagningar genomförs behöver både manliga och kvinnliga medarbetare vara representerade på boendena.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• socionomexamen, 210 hp
• B-körkort, manuell växellåda
Meriterande:
• dokumenterad professionell erfarenhet av arbete med missbruk
• praktiskt arbete på stödboende avsett för målgruppen missbrukare
• erfarenhet av dokumentation
Omfattning och tillträde
Anställningsform: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 1 februari eller enligt överenskommelse
Antal tjänster: 2
Arbetstid: Schemalagd dag, kväll och var 3e eller 4e helg.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 13 oktober.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67