Kvalificerad administratör till enhet för kunskapsstyrning socialtjänst

Arbetsbeskrivning

För dig som söker jobb som kvalificerad administratör erbjuder vi nu en teambaserad tjänst inom Socialstyrelsens arbete med skade- och dödsfallsutredningar. Enheten för vägledning för socialtjänsten 1 har i uppdrag att bland annat arbeta fram kunskapsstöd för socialtjänsten utifrån bästa tillgängliga kunskap och reglering. Vi arbetar på regeringens uppdrag eller utifrån vår instruktion.

Avdelningen för kunskapsstyrning för socialtjänsten är Socialstyrelsens ingång för socialtjänstfrågor. Vi tar bland annat fram och förvaltar kunskapsstöd och rekommendationer utifrån bästa tillgängliga kunskap och gällande reglering för socialtjänst. I avdelningens uppdrag ligger också att på bästa sätt föra ut och implementera kunskap i kommuner och regioner.

Om tjänsten

Vi söker nu dig som vill arbeta med utredarna i arbetet med skade- och dödsfallsutredningar. I tjänsten ingår också att bistå enhetschefen med hela enhetens administrativa behov. Dina arbetsuppgifter består bland annat av att arbeta med begäran av handlingar både skriftligt och genom telefonsamtal, utveckling av en effektiv administration samt stöd till enhetschefen. Du ger råd och stöd samt besvarar frågor både internt och externt och du har ett stort eget ansvar. Du ansvarar även för avslut av ärenden och arkivläggning.  

Om dig

För att lyckas i rollen som administratör och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och är ansvarstagande, noggrann och kan hantera ett högt tempo. Du är flexibel och initiativrik och tycker om att lösa problem. Du har även känsla för service och tycker om att ge stöd åt andra. Du har mycket god datorvana och lätt för att lära dig nya system och rutiner. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har            


• gymnasieexamen eller annan utbildning som myndigheten finner relevant
• erfarenhet av administrativt arbete i offentlig förvaltning
• erfarenhet av ärendehantering
• mycket goda datorkunskaper särskilt MS Office-paketet
• erfarenhet av att utveckla administrativa rutiner och förbättringar
• erfarenhet av att ta fram och presentera enklare statistiska sammanställningar
• erfarenhet av och intresse för att arbeta teambaserat
• god kännedom om offentlighet och sekretess
• erfarenhet av att hantera sekretessbelagda uppgifter
• god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska.

 Det är meriterande om du har


• erfarenhet av att arbeta med registratur och diarieföring
• erfarenhet av mötesadministration och protokollföring.

Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med provanställning i sex månader.   Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar dagar i veckan. Din tjänstetitel blir administratör och din placering är på Avdelningen för kunskapsstyrning för socialtjänsten, enheten Vägledning för socialtjänsten 1.  

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Beatrice Hopstadius beatrice.hopstadius@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson på hedvig.olsson@socialstyrelsen.se. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 5 juni 2023.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 maj 2023
  • Ansök senast: 5 juni 2023

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


20 november 2024

Servicetekniker

20 november 2024

Koordinator till Almega i Göteborg

Koordinator till Almega i Göteborg

18 november 2024