Kvalificerad administratör till rättsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som är en kvalificerad administratör till en central stabsfunktion med ansvar för stöd till avdelningschefen och övriga i avdelningsledningen.

Om tjänsten

I rollen som administratör har du många olika arbetsuppgifter. Du är spindeln i nätet för avdelningens administration och ser till att rätt information snabbt kommer till rätt person. Du medverkar i planeringen inför möten och konferenser. I arbetet administrerar och hanterar du även vissa remisser och andra ärenden som inkommer till avdelningen. Du tar fram underlag och upprättar förslag till olika typer av beslut. I ditt arbete ansvarar du även för administration av avdelningssidan på intranätet och för att skriva innehåll till den. Arbetet innebär också att hantera övriga administrativa uppgifter så som mötesbokningar och att föra mötesanteckningar.

Rättsavdelningen på Socialstyrelsen består av fyra enheter – förvaltningsjuridik, hälso- och sjukvårdsjuridik, socialjuridik och rättsinformation och behörighetsupplysning. Avdelningen ansvarar för beredning av rättsliga frågor och ärenden och ger juridiskt stöd internt till de andra avdelningarna på myndigheten. Det handlar bland annat om svar på remisser från Regeringskansliet och yttranden och övriga skrivelser till svenska domstolar, Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern. Avdelningen har även i uppgift att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. På vår avdelning finns också myndighetens dataskyddsombud, upplysningstjänst och registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP). Här hanteras även viss tillståndsgivning inom hälso- och sjukvården.

Om dig

För att vara framgångsrik i rollen är du servicemedveten och lösningsorienterad. Du är strukturerad och noggrann. Vidare är du van vid att ta ansvar och kan arbeta självständigt och effektivt samtidigt som du tycker om att arbeta tillsammans med andra. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• eftergymnasial utbildning som Socialstyrelsen finner relevant
• aktuell och dokumenterad flerårig erfarenhet av att arbeta i en liknande serviceinriktad och administrativ roll där du har stöttat chefer och medarbetare
• mycket goda kunskaper i MS Office och vana att arbeta i administrativa stödsystem
• god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt

Det är meriterande om du har


• erfarenhet från arbete inom statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet
• erfarenhet av arbete i stabsfunktion
• kunskap om Socialstyrelsens verksamhet
• erfarenhet av arbete med offentlig upphandling

Anställningsinformation

Välkommen med din ansökan senast den 5 mars 2023. Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning och placeringen är i Stockholm. Din titel blir administratör.

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta avdelningschef Pär Ödman. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom
samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för
att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 februari 2023
  • Ansök senast: 5 mars 2023

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


18 november 2024

Executive Assistant

Executive Assistant

18 november 2024

Sektionschefssekreterare

Sektionschefssekreterare

14 november 2024

Chefsassistent, Medicinsk och geriatrisk klinik, Skellefteå

Chefsassistent, Medicinsk och geriatrisk klinik, Skellefteå

13 november 2024