OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till utvecklingen av den statliga verksamheten? Just nu söker Riksrevisionen en kvalificerad arkivarie.
Arbetsuppgifter
Som kvalificerad arkivarie på Riksrevisionen kommer du att arbeta strategiskt med informations- och dokumenthantering så att den tillgodoser både lagstiftningens krav och verksamhetens behov. Detta innebär bland annat arbete med styrning genom informationens hela livscykel, från kravställning till gallring eller bevarande.
Riksrevisionen står inte under tillsyn av Riksarkivet. Viktiga uppgifter för dig kommer därför att vara att ta fram interna arkivföreskrifter, hanteringsanvisningar och gallringsutredningar samt att vara ett expertstöd i verksamhetens dokumenthantering. Du kommer att leda projekt som syftar till att åstadkomma en god offentlighetsstruktur inom myndighetens alla verksamhetsområden. Du kommer också att få ta en aktiv roll i att utveckla vår informationshantering när vi går från i huvudsak pappersbaserad hantering till digital. I rollen kommer också att ingå att vara en del i en systemadministrativ organisation och att vara systemadministratör för ärendehanteringssystem och system för arkivredovisning.
Anställningen är för närvarande placerad på rättsavdelningen som ansvarar för juridiskt stöd, arkiv, registratur och upphandling. Enheten leds av en chefsjurist samt en biträdande chefsjurist och består i dagsläget av 14 medarbetare. Du kommer att arbeta nära en arkivariekollega med mer operativa arbetsuppgifter samt myndighetens två registratorer.
Vi söker
Vi söker dig som har en akademisk examen, där arkivvetenskap 60 hp (40 p) ingår. Du har flerårig erfarenhet av arkiv- och informationshantering från offentlig verksamhet och är väl förtrogen med de lagar och föreskrifter som finns inom området. Du har arbetat med informationshantering på en myndighetsövergripande nivå och har deltagit aktivt i utvecklingen av rutiner och andra styrdokument. Vidare har du stor förståelse för dataskyddsfrågor och frågor om offentlighet och sekretess. Du har också erfarenhet av att utbilda och informera om arkivfrågor och dokumenthantering.
Vi ser gärna att du har varit projektledare för utvecklingsprojekt eller på annat sätt aktivt deltagit i myndighetsövergripande utvecklingsarbete med informationshantering och digitalisering. Det är meriterande om du har erfarenhet av att vara systemadministratör för system inom ärendehantering och arkiv.
Som person är du ansvarstagande, flexibel och serviceinriktad. Du har också en mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt i såväl tal som skrift. Tjänsten kräver god organisatorisk förmåga och att du kan samarbeta med olika personalkategorier, men också att du kan arbeta självständigt. Du har ett gott omdöme och utför ditt arbete med stor noggrannhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och din lämplighet.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling. Vi kommer under augusti 2020 flyttar Riksrevisionens kontor i Stockholm, och vår arbetsplats kommer att vara belägen på Sankt Eriksgatan i Stockholm.
Övrigt om anställningen
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket förutsätter svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställningen i enlighet med bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen.
Ansökan
Skicka in din ansökan senast 2020–06–02. För att söka tjänsten registrerar du brev och CV i en databas via ansökningsknappen nedan och ger ditt medgivande till hantering av dina personuppgifter.
Mer information om tjänsten
Vill du veta mer om tjänsten kontakta Rikard Bergman, biträdande chefsjurist, 08-5171 40 00.
Fackliga representanter
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen, 08-5171 4272
Ingvar Önnhage, ST/Riksrevisionen, 08-5171 4097
Om Riksrevisionen
Om Riksrevisionen Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen med uppdrag att genomföra oberoende granskning av statens verksamhet. Vår uppgift är att bedöma resultatet av statliga insatser, om skattepengar har använts effektivt och om myndigheter har redovisat sin verksamhet på ett rättvisande sätt. Resultatet av våra granskningar får ofta uppmärksamhet och ligger till grund för debatt och beslut om förändring i viktiga samhällsfrågor. Vi företräder också Sverige som nationellt revisionsorgan och bedriver internationellt utvecklingssamarbete med revisionsmyndigheter i tio bilaterala och tre regionala samarbetsprojekt i Afrika, Asien, västra Balkan och Östeuropa. Riksrevisionens internationella utvecklingssamarbete syftar till att stödja utvecklingen av oberoende och professionella nationella revisionsorgan och stärka deras förmåga och kapacitet att bedriva revision i enlighet med internationella standarder. Målsättningen är att bidra till utvecklingen av demokrati samt till stärkt parlamentarisk kontrollmakt i samarbetsländerna.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Gina Funnemark
08-5171 4044
Avdelningschef Per Johansson
08-5171 4288
Avdelningschef Anna Hagberg
08-5171 4222
Ylva Hilberth, HR-specialist
08-5171 4093
Carl-Gustav Gullstrand, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4316
Nina Gustafsson Åberg, ST/Riksrevisionen
08-5171 4054
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4272
HR- specialist Paulina Eklund
08-5171 4065
HR-specialist Susanna Burman
08-5171 4093
Henrik Söderhielm, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4469