OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,9 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 815 anställda och har 19 155 studenter.
De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Vi söker dig med driv och engagemang som vill vara med och utveckla Luleå tekniska universitets goda förmåga att finansiera forskningsverksamhet. En viktig del i ditt arbete kommer att vara att delta i utveckling och förbättring av tjänster till ekonomer i processen att administrera externfinansierade projekt, i allt från ansökan till revision, tillsammans med processledaren som arbetar vid Grants Office.
Du kommer främst stödja institutionernas ekonomer men även samarbeta med centrala funktioner inom ekonomi och externfinansieringsfrågor. Du kommer ingå i ett internt nätverk för ekonomer och kommer även behöva ha en kontinuerlig kompetensutveckling för att utveckla och kunna sprida dina yrkeskunskaper till dina kollegor. För att lyckas med det är det viktigt att du är en lagspelare som kan ta stort eget ansvar och att du är serviceinriktad ut i fingerspetsarna.
Ditt arbete fokuserar på forskningsfinansiering med inriktning på regelverk och revisioner samt utveckling och förbättring av rutiner och gemensamma arbetssätt. I denna roll är du ett stöd till institutionernas ekonomer och forskare i frågor om ekonomisk administration av externfinansierade projekt. Du stödjer och samverkar med institutionernas ekonomer och Grants Office i arbetet med rapportering och revision av EU-finansierade projekt. Du förväntas genomföra omvärldsbevakning, kontinuerlig kompetensutveckling av institutionens ekonomer samt arbeta med att kvalitetssäkra processerna tillsammans med ansvariga processledare.
Tillsammans med en kompetensresursgrupp av seniora ekonomer och processledarna kommer du att arbeta med att ta fram enhetliga arbetssätt och mallar som övriga ekonomer på institutionerna kan använda. Du leder en kompetensresursgrupp med seniora ekonomer från de administrativa enheterna för att stödja övriga ekonomer i komplexa regelverk/finansiärer. Tillfälliga arbetsinsatser kan bli aktuellt inom de administrativa enheterna vid exempelvis komplexa redovisningar samt vid höga arbetstoppar. Den externfinansiering som vi arbetar med är EU:s forskningsfinansiering men även nationella forskningsråd, stiftelser och andra internationella och nationella finansiärer.
Du kommer organisatoriskt tillhöra en institutionsgemensam enhet som leds av en administrativ chef men kommer att sitta fysiskt nära Grants Office.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi. Erfarenhet och kunskaper om regelverk och finansieringsvillkor inom EU:s forskningsprogram samt nationella finansieringsformer är meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att koordinera revisioner av större internationella forskningsprojekt.
Du har förmågan att bygga goda och hållbara relationer samt etablera systematiska arbetssätt för effektiv leverans av tjänster. Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och ha mycket goda kunskaper i både svenska och engelska. Tidigare erfarenhet av arbete inom myndighet eller offentlig sektor är meriterande.
För att trivas i rollen tror vi att du är positiv, driven och flexibel, med förmågan att självständigt planera, organisera och genomföra arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Omfattning och ort
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Luleå, men viss möjlighet till arbete på distans. Provanställning kan eventuellt tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Läs gärna om våra förmåner här.
Ytterligare information
Vid frågor om tjänsten vänligen kontakta Anna Fors, Enhetschef, 0920 – 49 14 91, anna.fors@ltu.se eller Lise-Lotte Martinsson-Ekman, Enhetschef, 0920- 49 24 16, lise-lotte.martinsson-ekman@ltu.se.
Fackliga företrädare: SACO-S Kjell Johansson 0920-49 15 29 kjell.johansson@ltu,se och OFR-S Marika Vesterberg, 0920-49 17 21 marika.vesterberg@ltu.se
Ansökan
Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och examensbevis. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska.
Sista ansökningsdag: 14 mars 2023
Referensnummer: 753-2023