Kvalificerad finansinspektör inom fondförvaltning till FI

Kvalificerad finansinspektör inom fondförvaltning till FI

Arbetsbeskrivning

Har du längre erfarenhet av arbete på fondbolag eller AIF-förvaltare och är redo för din nästa utmaning? Finansinspektionen (FI) söker dig med ledarerfarenhet som kan arbeta självständigt samt stödja chefer och medarbetare inom tillsyn och analys gentemot fondbolag och förvaltare av alternativa investeringsfonder.

Om jobbet

I ditt arbete kommer du att bidra till att stärka FI:s tillsyns-, analys- och ingripandeförmåga gentemot fondbolag och AIF-förvaltare.

Du kommer stödja avdelningschefen och/eller biträdande avdelningschefen på Uppförandetillsyn genom att leda andra medarbetare i skarpa tillsynsinsatser, till exempel undersökningar, kartläggningar och fördjupade analyser. Vidare kommer du att leda avdelningens arbete i vissa policyfrågor och bidra till utvecklingen i Sverige och internationellt samt leda och delta i projekt kopplat till intern och extern kommunikation.

Du kommer att delta i FI:s arbete med regelutformning och regeltolkning med särskilt fokus på de frågor som berör avdelningens ansvarsområde. Arbetet innebär mycket samarbete med andra kollegor inom olika avdelningar och ibland områden på FI. Du kommer även ha kontakt med bolag under tillsyn, branschföreningar och andra myndigheter både i Sverige och inom EU. Deltagande i olika internationella expertgrupper kan vara aktuellt.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har relevant akademisk examen inom juridik eller motsvarande kompetens
• har goda kunskaper om relevanta regelverk som berör fondförvaltare
• har erfarenhet som senior medarbetare på ett fondbolag eller AIF-förvaltare
• har erfarenhet av personalansvar och/eller ledningsroller
• har goda kunskaper om kapitalmarknadernas funktionssätt, hållbarhet eller konsumentskyddsfrågor relaterat till fondförvaltning
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                  


• har relevant akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande kompetens
• har kunskaper om regelverk som träffar värdepappersbolag och försäkringsförmedlare
• har erfarenhet från internationellt arbete
• har erfarenhet från regelgivning
• har erfarenhet från arbete inom eller gentemot tillsynsmyndighet
• har erfarenhet från andra aktörer inom värdepappersmarknaden, exempelvis värdepappersbolag eller större försäkringsförmedlare.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ta egna initiativ
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål.




FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.



Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

 

Sök jobbet


Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



I denna rekrytering samarbetar Finansinspektionen med Experis/Jefferson Wells. För information om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsult

Therese Thunström, therese.thunstrom@jeffersonwells.se, 0730- 62 33 72.

 

Catrin Hådén, Biträdande avdelningschef, 08-408 984 44

 





Sista ansökningsdag:



2023-01-22

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2022
  • Ansök senast: 22 januari 2023

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


Treasury Specialist

Treasury Specialist

20 december 2024

Transformation Implementation Manager

Transformation Implementation Manager

20 december 2024

18 december 2024

18 december 2024