Kvalificerad handläggare

Kvalificerad handläggare

Arbetsbeskrivning

Socialtjänst - ekonomiskt bistånd, enhet 5

Är du en erfaren handläggare? Vill du arbeta med aktivt förändringsarbete i komplexa situationer, som ett led i att hjälpa människor ut i egen försörjning? Den här tjänsten erbjuder möjlighet att utveckla och tillämpa olika arbetssätt i sammanhang med särskilda utmaningar.
Vi ser fram emot din ansökan!

Avdelning Socialtjänst - Ekonomiskt bistånd inom Arbetsmarknadsförvaltningen består av mottagningen, sex utredningsenheter, administration och service samt verksamhetsnära stöd. Avdelningens huvudsakliga uppgift är att utreda rätten till ekonomiskt bistånd i både nya och löpande ärenden samt stötta den enskilde till egen försörjning. Myndigheten bedriver utvecklingsprojekt och arbetar kontinuerligt med metodutveckling. Vår viktigaste uppgift är att balansera gott bemötande med rättssäker handläggning och stöd till egen försörjning.
Vi söker nu en kvalificerad handläggare till enhet 5 som består av 15 socialsekreterare, en gruppledare och enhetschef.

Ditt uppdrag
Socialsekreterarens roll är att stötta individen i att skapa och bibehålla ett professionellt nätverk, initiera rätt insatser samt att arbeta för att individen kommer ut i egen försörjning. Handläggning av ekonomiskt bistånd ingår i tjänsten. Det innebär att du har tät kontakt med individen för att klargöra dennes behov och mål för att komma ut i egen försörjning samt att du har god förmåga till att samverka med andra parter för att uppnå de bästa lösningarna för individen.

Du arbetar självständigt i handläggningsförfarandet och i att fördjupa och utveckla metoder och arbetssätt för målgruppen. I utvecklingsarbetet samarbetar du även med övriga socialsekreterare i arbetsgruppen. Det är av stor vikt att du är initiativrik och engagerad i att finna metoder i arbetet med målgruppen då vi arbetar med ständig utveckling av arbetsätt och förändringsarbete för att på bästa sätt uppfylla målgruppens behov och att få klienter till självförsörjning. I tjänsten ingår att handlägga komplexa ärenden.

Med motiverande samtal (MI) stöttar och motiverar du individer till att förändra sin situation avseende bättre mående och hälsa, utanförskap samt att ta del av olika stödinsatser i kommunen eller annan huvudman som är nödvändiga, som exempelvis Region Uppsala och Försäkringskassan. Vi har extern handledning.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen eller examen med ämnen i beteendevetenskap. Har du MI-utbildning (motiverande samtal) ses det som meriterande. Arbetet kräver att du har erfarenhet av att arbeta med människor i utsatta livssituationer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med ekonomiskt bistånd och myndighetsutövning. Det är även meriterande om du har kunskaper i Lifecare, Word, Outlook samt Excel.

Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Vidare samarbetar och relaterar du till andra på ett lyhört och smidigt sätt samtidigt som du är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt. Dessutom har du en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
AnnaMaria Styf, enhetschef, 018-727 60 72

Fackliga företrädare:
Vision, Anna Modin, 018-727 21 16
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 oktober 2020
  • Ansök senast: 19 oktober 2020

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024