OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet
Har du mångårig erfarenhet av arbete inom socialförsäkringsområdet? Vill du fortsätta arbeta med intressanta, komplexa och varierande arbetsuppgifter i händelsernas centrum? I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. Just nu söker vi flera erfarna kollegor till vår enhet.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som anställd på Socialförsäkringsenheten bidrar du till enhetens arbete med att utveckla och förvalta socialförsäkringen - ett område under ständig förändring som samspelar och anpassas till både nationella och internationella omvärldsfaktorer. Arbetet sker i högt tempo och är i hög grad problemlösningsfokuserat. Enhetens huvudsakliga arbetsuppgifter är framtagande av lagstiftningsprodukter, myndighetsstyrning, framtagande av underlag och analyser till den politiska ledningen, budgetarbete och samordning av internationella socialförsäkringsfrågor. Arbetet sker i nära dialog med såväl departementets ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer. Arbetsuppgifterna kommer att spänna över socialförsäkringens olika områden. Huvudinriktning för den aktuella anställningen kommer att vara samordning av internationella, främst europeiska, socialförsäkringsfrågor. Det kan bli aktuellt att arbeta med andra frågor inom enhetens ansvarsområde.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen i första hand inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi, alternativt har du en annan motsvarande examen som vi bedömer vara relevant. Du har mångårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av arbete med frågor inom socialförsäkringsområdet inom statlig verksamhet kombinerad med erfarenhet av arbete med EU-frågor alternativt annan relevant erfarenhet av internationellt arbete. Vidare har du kunskap om svensk statsförvaltning och god förståelse för EU:s organisation, arbetssätt och regelverk. Tjänsten ställer höga krav på din kommunikativa förmåga vilket innebär att du ska kunna kommunicera flytande på svenska och engelska, muntligt och skriftligt. Har du kunskaper i franska är det fördelaktigt.
Det är meriterande med kunskap om den svenska socialförsäkringen i ett europeiskt och internationellt perspektiv, förståelse och kunskap om socialförsäkringens syften och systemets konstruktion och dess regelverk, förmåner och administration. Vidare är det meriterande med erfarenhet av arbete med internationella socialförsäkringsfrågor och arbete i en EU-institution eller EU-myndighet. Det är även meriterande med tidigare erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet.
Dina egenskaper
För att trivas i rollen som handläggare på Socialförsäkringsenheten behöver du självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva långsiktiga processer framåt. Vi söker personer med gott omdöme och hög integritet som är initiativrika och samarbetsinriktade. Du har förmåga att knyta och utveckla kontakter. Du är analytisk och kan sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag. Du får vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet. Du har erfarenhet av att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla stringenta muntliga föredragningar som anpassats till mottagaren.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Vi erbjuder tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning och tillsätts så fort som möjligt.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Therese Karlberg eller gruppchef Peter Johansson. Du kan även kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Kristoffer Lundberg för ST och Pia Fagerström för SACO. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 maj, 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35