Kvalificerad handläggare inriktning kompetensförsörjning

Kvalificerad handläggare inriktning kompetensförsörjning

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Kvalificerad handläggare inriktning kompetensförsörjning

Enheten Kompetensförsörjning och arbetsgivarstöd, avdelningen Arbetsgivare och leverantörer

Enhetens uppdrag

Enheten Kompetensförsörjning och arbetsgivarstöd ansvarar för att säkerställa genomförande av arbetsmarknadspolitiken genom expertkunskap inom området kompetensförsörjning.

Enheten har en samordnande roll när det gäller myndighetens insatser och program kopplat till att säkra en långsiktig kompetensförsörjning. Enheten bidrar med expertkunskap gällande arbetsgivarstöd samt ansvarar för arbetssätt, processer och metoder gällande dessa. Enheten har också ett övergripande ansvar för nationella kunder och branscharbete. Enheten deltar också i myndighetens arbete med bland annat återrapporteringar, budgetunderlag, årsredovisning och utgiftsprognoser. Enheten består av närmare 20 medarbetare med många olika kompetenser och erfarenheter men med fokus på insatser inom ramen för kompetensförsörjning som till exempel branschdialoger och arbetsgivarstöd i form av till exempel nystartsjobb och etableringsjobb. 

Inom enheten pågår ett arbete att stärka ett processinriktat arbetssätt och att till fullo nyttja de möjligheter digitaliseringen ger oss. Det handlar både om att utveckla enhetens egna processer, men huvudfokus är de tjänster vi utvecklar och tillhandahåller mot kund.

Beskrivning av tjänsten

Enheten söker nu en kvalificerad handläggare med uppdrag att arbeta i de processer som bidrar till utveckling och tillämpning av arbetet med kompetensförsörjning. Tjänsten ställer krav på förmåga att initiera, driva och samordna dialoger i samarbete med andra myndigheter och olika aktörer på arbetsmarknaden. Arbetsuppgifterna kan variera över tid inom ramen för enhetens ansvarområden och det ställer krav på att vara anpassningsbar och öppen för att aktivt bidra till de förändringar som verksamheten och omvärlden kräver. Arbetet innebär även att arbeta tvärfunktionellt och i nära samarbete med andra delar av organisationen, såsom produktionsverksamhet, IT, rättsavdelning samt analysavdelning.

Som person behöver du vara strukturerad och lösningsfokuserad. Du trivs både att arbeta självständigt och tillsammans med andra och tar stort ansvar för att driva dina uppgifter och uppdrag framåt. Du är positivt inställd till att även ta ansvar för att planera och leda olika uppdrag och arbetsgrupper. Du är pedagogisk, tydlig och lyhörd i ditt sätt att kommunicera och du har förmåga att se frågor ur olika perspektiv och se kopplingen mellan helhet och detaljer. Du känner dig bekväm med att använda olika digitala verktyg i ditt arbete även då det kräver att lära nytt.

Kvalifikationer

- Högskoleexamen inom relevant område för tjänsten, t ex statsvetenskap, organisation, ledarskap eller beteendevetenskap,
- Erfarenhet av att initiera, driva och slutföra delar i verksamhetsutveckling
- Erfarenhet av att planera och leda olika uppdrag och arbetsgrupper
- Vana av att utveckla och arbeta enligt strukturerade arbetssätt och metoder
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

Meriterande

- Goda kunskaper om vår verksamhet
- Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete och rapportskrivning, företrädesvis inom offentlig sektor.
- Erfarenhet av digitala samarbetsplattformar, t.ex. Miro
- Erfarenhet av att driva projekt och/eller att samordna uppdrag

 Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt:

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse och inleds med sex månaders provanställning. Placeringsorten är i våra lokaler i Solna, alternativt i Göteborg eller Malmö.
Möjlighet finns att delvis arbeta på distans.

Vårt erbjudande
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. 

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-04-07 märkt med Af-2022/0025 7616.
Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024