OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Enheten Kompetensförsörjning och arbetsgivarstöd ansvarar för att säkerställa genomförande av arbetsmarknadspolitiken genom expertkunskap inom området kompetensförsörjning.
Enheten har en samordnande roll när det gäller myndighetens insatser och program kopplat till att säkra en långsiktig kompetensförsörjning.
Enheten bidrar med expertkunskap gällande arbetsgivarstöd samt ansvarar för arbetssätt, processer och metoder gällande dessa. Enheten har också ett övergripande ansvar för nationella kunder och branscharbete.
Enheten deltar också i myndighetens arbete med bland annat återrapporteringar, budgetunderlag, årsredovisning och utgiftsprognoser.
Enheten består av närmare 20 medarbetare med många olika kompetenser och erfarenheter, men med fokus på insatser inom ramen för kompetensförsörjning som till exempel branschdialoger och arbetsgivarstöd i form av till exempel nystartsjobb och etableringsjobb.
Inom enheten pågår ett arbete att stärka ett processinriktat arbetssätt och att till fullo nyttja de möjligheter digitaliseringen ger oss. Det handlar både om att utveckla enhetens egna processer, men huvudfokus är de tjänster vi utvecklar och tillhandahåller mot kund.
Beskrivning av tjänsten
Enheten söker nu 1-2 kvalificerade handläggare med uppdrag att arbeta i de processer som bidrar till utveckling och tillämpning av arbetet med kompetensförsörjning, inklusive planering och uppföljning.
Tjänsten ställer krav på förmåga att initiera, driva och samordna dialoger i samarbete med andra myndigheter och olika aktörer på arbetsmarknaden.
Tjänsten ställer även krav på att kunna bearbeta och analyser data, sammanställa resultat och presentera dessa såväl muntligt som visuellt.
Arbetsuppgifterna kan variera över tid inom ramen för enhetens ansvarområden och det ställer krav på att vara anpassningsbar och öppen för att aktivt bidra till de förändringar som verksamheten och omvärlden kräver.
Arbetet innebär även att arbeta tvärfunktionellt och i nära samarbete med andra delar av organisationen, såsom produktionsverksamhet, IT, rättsavdelning samt analysavdelning.
Som person behöver du vara strukturerad, analytisk och lösningsfokuserad.
Du trivs både att arbeta självständigt och tillsammans med andra och tar stort ansvar för att driva dina uppgifter och uppdrag framåt.
Du är positivt inställd till att även ta ansvar för att planera och leda olika uppdrag och arbetsgrupper. Du är pedagogisk, tydlig och lyhörd i ditt sätt att kommunicera och du har förmåga att se frågor ur olika perspektiv och se kopplingen mellan helhet och detaljer. Du känner dig bekväm med att använda olika digitala verktyg i ditt arbete även då det kräver att lära nytt.
Kvalifikationer
- Högskoleexamen inom relevant område för tjänsten, t ex statsvetenskap, organisation, ledarskap eller beteendevetenskap,
- Vana av att utveckla och arbeta enligt strukturerade arbetssätt och metoder
- Vana av att bearbeta och analysera data och statistik
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Meriterande
- Goda kunskaper om Arbetsförmedlingens verksamhet
- Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete och rapportskrivning, företrädesvis inom offentlig sektor.
- Erfarenhet av regeltolkning
- Erfarenhet av att driva projekt och/eller att samordna uppdrag
- Erfarenhet av att initiera, driva och slutföra delar i verksamhetsutveckling
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är i våra nya lokaler i Solna, alternativt i Göteborg eller Malmö. Möjlighet finns att delvis arbeta på distans.
Välkommen med din ansökan senast 2022-12-20. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder och en strukturerad process för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.