OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Enheten Arbetsmarknadsinsatser är en av tre enheter inom Avdelningen Stärka förutsättningar.
Enhetens övergripande ansvar är att tillsammans med myndighetens övriga delar utveckla och följa genomförandet av arbetsmarknadspolitiken. Enhetens uppdrag är att skapa förutsättningar för arbete genom att identifiera behov av stöd och insatser utifrån den arbetsmarknadspolitiska bedömningen, förebygga och bryta långtidsarbetslöshet, sörja för god förvaltning och trygga förutsättningar. Enheten har bland annat ansvar för etableringsuppdraget, arbetsmarknadspolitiska program, arbetslivsinriktad rehabilitering och skyddade personuppgifter. Enheten består av två sektioner och totalt ca 45 medarbetare.
Uppdrag och arbetsuppgifter
Verksamhetsutveckling och förändringsarbete är en naturlig del av arbetet på enheten, för att möta de politiska förväntningarna på myndigheten och samtidigt leva upp till de krav och uppgifter som ställs på myndigheten. Vi söker nu en kvalificerad handläggare som kommer vara direkt underställd enhetschef för att bistå i att hålla samman enhetens uppdrag, driva genomförande mot uppställda mål, företräda enheten i nätverk och arbetsgrupper, bidra med struktur och tillhandahålla sammanställningar. Du förväntas identifiera och analysera utvecklingsområden och ta fram förbättringsförslag. För enhetens räkning inhämtar och upprätthåller du kunskap samt bistår med omvärldsbevakning.
Personliga kompetenser
Du arbetar mål- och resultatinriktat och har en mycket god förmåga att skapa struktur i ditt och andras arbete. Du behöver vara flexibel då förutsättningar och styrning kan påverka arbetet med kort varsel och ställa krav på nya prioriteringar. Du kommunicerar tydligt och pedagogiskt, och visar en lyhördhet och öppenhet för andra perspektiv. Du är ansvarstagande, självgående och har en mycket god samarbetsförmåga. Vidare har du en god analytisk förmåga och kan se koppling mellan helhet och detaljer.
Kvalifikationskrav
- Akademisk utbildning om minst 120/180hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller ekonomisk inriktning eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Erfarenhet av ledarskap, genom projekt/uppdragsledning, chefstjänst eller i samordnande roll med resultatansvar
- Erfarenhet från kvalificerat arbete i offentlig sektor
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet
Meriter
- Erfarenhet av att utveckla och arbeta enligt ett strukturerat arbetssätt
- Erfarenhet av att leda och driva förändringsarbete och verksamhetsutveckling i offentlig verksamhet
- Erfarenhet av kontakter med media/press
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Du får intern grundutbildning, möjlighet till kompetensutveckling, friskvård, bra semesteravtal samt andra förmåner. Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning, på heltid och med tillträde snarast. Placering: enligt överenskommelse och vi erbjuder möjlighet till distansarbete på del av tiden. Visst arbete kommer att utföras i Stockholm
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2022-04-19 märkt med Af-2022/0027 3006. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten.
Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vid vissa rekryteringar dyker det upp en testlänk direkt via rekryteringssystemet. Det är dock möjligt att avvakta testning och först läsa utskickad information.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.