OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Enheten arbetsmarknadsinsatser
Enheten Arbetsmarknadsinsatser är en av tre enheter inom Avdelningen Stärka förutsättningar, Verksamhetsområde Lokal arbetsmarknad.
Enhetens övergripande ansvar är att tillsammans med myndighetens övriga delar utveckla och följa genomförandet av arbetsmarknadspolitiken. Fokus för enhetens arbete är att skapa förutsättningar för arbete genom att identifiera behov av stöd och insatser utifrån den arbetsmarknadspolitiska bedömningen, förebygga och bryta långtidsarbetslöshet, sörja för korrekt ärendehandläggning och trygga förutsättningar.
Enheten består av cirka 45 medarbetare.
Enheten består för närvarande av två sektioner, och ska nu utöka till en tredje sektion. Sektionen kommer att ansvara för professionsutveckling inom arbetslivsinriktad rehabilitering, frågor om hälso- och sjukvård, metoder inom den arbetslivsinriktade rehabiliteringen, registrering av funktionsnedsättning, funktionshinderkoder, dess utveckling och förvaltning m.m.
Verksamhetsutveckling och förändringsarbete är en naturlig del av arbetet inom dessa områden för att möta de politiska förväntningarna på myndigheten och samtidigt leva upp till de krav och uppgifter som ställs på myndigheten.
Beskrivning av tjänsten
I arbetet på enheten arbetsmarknadsinsatser kommer du att ingå i olika arbetsgrupper som hanterar både stora och små uppdrag, vilka såväl kan vara förankrade till regleringsbrev som beslutade på avdelningen. Du kommer att driva utvecklingsarbete/arbete inom arbetslivsinriktad rehabilitering. Arbetet innehar i övrigt ett särskilt uppdrag med att ansvara för att vara ett stöd mot psykologerna i regionerna, samt att ta fram och uppdatera handläggarstöd och annan nödvändig information. Samarbete och samverkan med kollegor på andra enheter, avdelningar och verksamhetsområden kommer vara en vital del i arbetet för att lyckas.
Grundläggande kvalifikationer
- Socialstyrelsens psykologlegitimation.
- Erfarenhet av att hålla ihop uppdrag eller leda arbetsgrupper mot uppsatta mål.
- Erfarenhet av att driva utvecklingsarbete/arbete inom arbetslivsinriktad rehabilitering.
- Minst två års erfarenhet från arbete som psykolog.
- Erfarenhet av kvalificerat arbete inom offentlig sektor.
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete på Arbetsförmedlingens huvudkontor.
- Goda kunskaper om och intresse av arbetsmarknaden och olika yrken.
- Kunskap om kvalitetsledningsarbete.
- Kunskap om hälso-och sjukvårdslagstiftning, samt funktionshinderpolitiken.
- Erfarenhet av arbetspsykologisk testning.
För att trivas hos oss behöver du ha en hög förmåga att driva och arbeta självständigt utifrån olika uppdrag. Du behöver vara flexibel då förutsättningar och styrning kan påverka arbetet på kort varsel och ställa krav på nya prioriteringar. Du behöver kunna samarbete både med andra utredare i stora uppdrag men även med andra funktioner inom myndigheten. Att dokumentera och skriva är en stor del av arbetet och du kommer även läsa och hantera stora mängder information som berör ditt arbete.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Placeringsorten är enligt överenskommelse med placering på något av Arbetsförmedlingens kontor. Vi erbjuder hybridarbete 49%/51% för en mer flexibel arbetsplats. Resor till huvudkontoret i Stockholm med eventuella övernattningar kommer att ske löpande om du har placering utanför pendlingsavstånd.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-12-19 märkt med Af-2022/0110 4357. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt Socialstyrelsens intyg gällande psykologlegitimation.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen
Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740