OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Avdelningen
VO (verksamhetsområde) Direkt förenklar vardagen för arbetsgivare och arbetssökande genom digitala tjänster och personlig service via moderna kanaler.
Vi ansvarar för ingången till Arbetsförmedlingen och digitaliseringen av den kundnära servicen.
På enheten Verksamhetsutveckling finns två sektioner, sektionen utveckling och sektionen förvaltning. Vi behöver nu utöka sektionen utveckling med en person och söker dig som vill jobba med verksamhetsutveckling inom Personligt distansmöte.
Arbetsuppgifter
Enheten verksamhetsutveckling är under uppbyggnad varför du kommer vara en del av det viktiga uppdraget att, tillsammans med dina kollegor, skapa en välfungerande enhet.
Du är en person som tar ansvar för och bidrar till helheten, anpassar dig till förändringar och oförutsedda händelser samt tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättringar. Ditt arbete sker i partnerskap i och utanför din egen avdelning, enhet och sektion. Som medarbetare förväntas du arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens vision och värdegrund.
Som metod- och informationssamordnare på enheten kommer det vara ditt uppdrag att, med god förankring i PDM:s (Personligt distansmöte) verksamhet, planera och framställa kommunikationsinnehåll och strategier - specifikt för verksamhetens medarbetare och chefer men även inom ytor som möter hela verksamheten. Du kommer ansvara för innehåll på metodsidor, samt med stöd av kommunikationsavdelningen på Arbetsförmedlingens intranät.
Du kommer vara en viktig bärare av verksamhetens kultur genom att med ansvar sätta tonen i vår kommunikation.
Arbetsinnehåll
- Ansvara för samordning och produktion av innehållet i det verksamhetsgemensamma nyhetsbrevet, en gång per vecka, i samarbete med stabens kommunikatör.
- Stötta verksamheten i stort med innehåll, formuleringar, kommunikationsinsatser med mera som behöver spridas inom PDM:s verksamhet och/eller utanför.
- Utveckla och förvalta verksamhetsspecifika strukturer, system och arbetssätt.
- Fortsätta utveckla och förvalta processer för enhetlig kommunikation avseende arbetssätt och rutiner inom Metodstödet (ACE Knowledge), innovativt och pedagogiskt.
- Med en förståelse för helhet och vikten av att vara en kulturbärare i myndigheten bistå övriga delar av verksamheter, med gränssnitt mot PDM, att säkra gemensam kommunikation och rutiner.
Som person tror vi att du är inlärningsorienterad, faktadriven, kommunikativ, kreativ och nyfiken med starkt driv att alltid söka och identifiera förbättringsmöjligheter med en förmåga att arbeta självständigt och strukturerat.
Du drivs av att hitta möjlighet till förbättring och strävar proaktivt efter att skapa värde utifrån ett helhetsperspektiv. Avgörande är att du har förmåga att ta egna initiativ och stötta dina kollegor och chefer i att, ibland med kort framförhållning, finna lösningar för transparent och pedagogisk informationsspridning, löpande strategiskt och operativt i en föränderlig vardag.
Kvalifikationskrav
- Högskolexamen eller annan kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig inom områden som textframställning, bygga kommunikationsstrukturer
- Aktuell erfarenhet av att arbeta med strategisk och operativ kommunikation inom statlig myndighet
- Erfarenhet av att arbeta i olika kommunikationsplattformar
Övriga meriter
- Arbetslivserfarenhet från verksamheten Personligt distansmöte på Arbetsförmedlingen.
- God kunskap i Visio, Övriga Office-applikationer, Adobe Acrobat pro, samt SharePoint samt plattformar som ACE Knowledge, AIS, m.fl
- Erfarenhet av att skapa strukturer och rutiner för att sprida verksamhetsnära information i en nationell verksamhet, samt av att skriva metod- och processbeskrivningar med fokus på en operativ verksamhet som mottagare.
- Erfarenhet av att leverera textinnehåll med kort framförhållning.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-11-04 märkt med Af-2021/0081 2752.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.