Kvalificerad handläggare särskilt ansvar för skyddade personuppgifter

Kvalificerad handläggare särskilt ansvar för skyddade personuppgifter

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Enheten arbetsmarknadsinsatser
Enheten arbetsmarknadsinsatser ansvarar för flera av myndighetens program samt har ansvar för arbetslivsinriktad rehabilitering.

Enhetens arbete syftar till att skapa förutsättningar för arbete genom att identifiera behov av stöd, förebygga och bryta långtidsarbetslöshet, sörja för god förvaltning och trygga förutsättningar för att genomföra arbetsmarknadspolitiken. Enheten består av tre sektioner (Program och insatser, God förvaltning och Rehabilitera till arbete).

Sektionen God förvaltning där rekryteringen avser, ansvarar för flera av myndighetens regleringsbrev, delar av årsredovisningen samt andra stora uppdrag som till exempel skyddade personuppgifter, handlingsplan för arbetssökande och olika åtgärdsplaner för förbättrad handläggning. Sektionen fokuserar särskilt på att säkerställa genomförande av arbetsmarknadspolitiken genom expertkunskap inom områden för uppföljning, utvärdering, funktion och effekter av insatser samt utveckling av handläggning inom våra ansvarsområden.

Arbetet som kvalificerad handläggare
Som kvalificerad handläggare kommer du ingå i olika arbetsgrupper som hanterar både stora och små uppdrag men ditt fokus kommer vara arbetssökande med skyddade personuppgifter. Arbetet innebär att säkerställa att arbetssökande kan och ska hanteras på ett rättssäkert sätt inom myndigheten. Du kommer även ha ett strategiskt arbete med att bevaka och följa upp handläggningen och hela tiden utveckla metoder och processer för att följa med den utveckling som myndigheten är inne i.

Ofta innebär arbetet att du samarbetar och samverkar med kollegor på andra enheter och avdelningar samt deltar och driver frågor brett. Du kommer bereda och föredra ärenden i olika ledningsgrupper och chefsnätverk samt arbeta nära IT och handläggare ute i verksamheten.

Vem är du?
För att trivas hos oss behöver du ha en hög förmåga att driva och arbeta självständigt utifrån olika uppdrag. Du måste vara flexibel och lösningsfokuserad då förutsättningar och styrning kan påverka arbetet på kort varsel och ställa krav på nya prioriteringar. Du behöver kunna samarbeta med andra i uppdrag och kunna sätta dig in i arbeten från olika perspektiv. Du behöver vara trygg i att ta fram underlag och även att prata inför grupper av chefer.

Du kommer arbeta både med att utreda vad som gjorts tidigare, göra analyser av nuläge och att blicka framåt.

Du kan även behöva stötta upp i andra frågor och områden och därmed vara öppen för att bredda sitt ansvarsområde.

Grundläggande krav för tjänsten
- Högskoleutbildning om lägst 180hp (120p i gamla systemet) inom relevant område eller dokumenterad arbetslivserfarenhet som kan bedömas som likvärdig
- Aktuell erfarenhet av att driva och ansvara för utvecklingsarbete från en myndighet eller större organisationer 
- Erfarenhet av arbete med skyddsklassning, riskhantering och hantering av skyddsvärd information inom en myndighet

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av förändringsarbete i nära samarbete med IT
- Kunskaper om processarbete och metodutveckling
- Erfarenhet av arbete med skyddade personuppgifter på strategisk nivå från en myndighet

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidare anställning på heltid med tillträde den 1 juli eller enligt överenskommelse. Placeringsorten är enligt överenskommelse med placering på något av Arbetsförmedlingens kontor. Vi erbjuder hybridarbete (49/51) där del av arbetet kan bedrivas på distans. Resor till huvudkontoret i Stockholm med eventuella övernattningar kommer att ske löpande om du har placering utanför pendlingsavstånd.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-05-17. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.  När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024