Kvalificerad handläggare till IT-avdelningen

Kvalificerad handläggare till IT-avdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med hantering av utlämnande av allmän handling? Är du nyexad inom juridik eller rättsvetenskap alternativt har lång praktisk relevant erfarenhet? Då kan du vara den vi söker.
Du kommer ingå i vårt team Verksamhetsplanering och uppföljning vid IT-avdelningens kansli med placering på Kungsholmen i Stockholm.

Polismyndigheten har en av Sveriges största IT-avdelningar som med sina drygt 1 000 medarbetare har ett mycket kvalificerat och mångskiftande uppdrag. IT-avdelningens verksamhet omfattar både produkter i teknikens framkant och moderna arbetsmetoder. Tillsammans sköter avdelningens medarbetare inköp, utveckling, drift, säkerhet och underhåll av IT-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden som omfattar drygt 35 000 medarbetare.




ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill arbeta med utlämnande av allmän handling på IT-avdelningen. Hantering av utlämnandeärenden kan även gälla andra uppgifter och information som inkommer till IT-avdelningen från allmänheten, media eller andra organisatoriska enheter inom Polismyndigheten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Ta emot, analysera och ta fram svar till den som lämnat begäran
• Tillämpning av ett förhållandevis komplicerat regelverk med skyndsamhetskrav
• Sekretessgranskning av underlag i förekommande fall
• Föredra svaren för sakkunniga och chefer inom myndigheten innan det skickas till frågeställaren

IT-avdelningen har nyligen centraliserat hanteringen av utlämnande av allmän handling med mera vilket skapat behovet av den nya tjänst som nu rekryteras. Detta ger möjlighet för dig att inom de legala ramar som finns att vara med och forma sättet att arbeta.

Du kommer regelmässigt ha kontakt med sakkunniga på IT-avdelningen för att diskutera svarsunderlag och redogöra för ärenden.
Även andra arbetsuppgifter kopplade till IT-kansliets uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter, som exempelvis stöd i ärenden som bereds vid avdelningen.


KVALIFIKATIONER

Detta är en möjlighet för dig som har:
• Relevant akademisk examen eller annan erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig för tjänsten
• Mycket god pedagogisk förmåga
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du även har:
• Jur kandexamen eller examen i rättsvetenskap
• Erfarenhet av att handlägga ärenden avseende utlämnande av allmän handling

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen har du en god analytisk förmåga och lätt för att läsa och analysera de instruktioner och den lagstiftning som styr verksamheten. Du har mycket god stilistisk förmåga och är bra på att skriftligen upprätta underlag. Verksamheten håller högt tempo och dina ärenden handläggs med skyndsamhetskrav vilket ställer krav på din uthållighet och stresstålighet.
Det är viktigt att du kan förmedla din sakkunskap på ett pedagogiskt sätt som är anpassat till mottagaren. Du förväntas bland annat föredra ärenden för IT-avdelningens ledning.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


I denna rekrytering görs löpande urval.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Marie Green, Gruppchef, telefon: 072-230 09 64, mail: marie.green@polisen.se eller frågor gällande processen kontakta HR-konsult:
pamela.vongaribo@polisen.se



ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev där vi önskar att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering senast den 3 Maj 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Stockholm Lone Callias
010-5633453

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Redovisningsassistent

Redovisningsassistent

20 december 2024