OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Arbetsförmedlingens kundsupport och sektionen Kundrelationer
Kundrelationer är en central funktion inom Arbetsförmedlingen med uppdrag att hantera synpunkter på myndighetens verksamhet.
Vi finns till för att Arbetsförmedlingens verksamhet ska utvecklas och bli bättre.
Målsättningen är bland annat att genom en professionell och systematisk hantering av inkomna
synpunkter och ärenden bidra till att höja förtroendet för Arbetsförmedlingen. Våra ärenden berör i stor omfattning programbeslut, regler för våra insatser, bemötandefrågor, informationsfrågor och även frågor kring offentlighet och sekretess. Oavsett synpunkt eller ärende, ska de som är i kontakt med oss uppleva att kontakten med Kundrelationer skapar värde och att de får ett gott bemötande.
Beskrivning av tjänsten
Arbetet som Kvalificerad handläggare vid Kundrelationer
Vi söker flera kvalificerade handläggare vid sektionen Kundrelationer i Östersund. Dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak bestå av att via telefon, e-post och brev ta emot och bemöta synpunkter på Arbetsförmedlingens verksamhet. Du kommer att utreda de ärenden som kommer in, för att se om de har handlagts i enlighet med rådande regelverk och metoder. Du kommer att ha dialog med ansvariga arbetsförmedlingskontor samt sak-avdelningar och återkoppla både muntligen och skriftligen till både våra kunder och chefer inom myndigheten.
Det är viktigt att du utifrån tjänstemannarollen, kan läsa av och bemöta människor utifrån deras
individuella behov. Eftersom du periodvis kommer att hantera många kundsynpunkter parallellt, är det viktigt att du har förmågan att skapa struktur och göra prioriteringar. Du kommer att kontinuerligt dokumentera ditt arbete i våra administrativa system.
Arbetsförmedlingen är i en ständig förändringsprocess, du som person behöver vara förändringsbenägen och vara intresserad av att se nya lösningar på nuvarande arbetssätt som går i linje med myndighetens riktning.
Kvalifikationer
Grundläggande kvalifikationer
• Högskole-/universitetsutbildning på 180 hp/120 p
• Arbetar eller har arbetat nyligen som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen
• Mycket god kunskap om Arbetsförmedlingens verksamhet genom minst två års erfarenhet av myndighetens uppdrag, metoder och regelverk som Kvalificerad handläggare eller Arbetsförmedlare
• Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse.
Övriga meriter
• Utbildning i samtalsmetodik
• Utbildning inom juridik
• Erfarenhet att självständigt hantera komplexa kundärenden på Arbetsförmedlingen både via telefon och mail
• Goda kunskaper i engelska
Vem är du
För att arbeta hos oss på Kundrelationer behöver du ha en hög grad av personlig mognad. Du behöver också en mycket god förmåga att som representant för myndigheten bemöta ibland kraftfullt konfrontativa och svåra situationer i form av telefonsamtal och skrivelser. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
Vi söker två personer för visstidsanställning till och med sept 2023. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Östersund.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-12-14. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen
Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.