OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Arbetsförmedlingens Kundsupport och sektionen Kundrelationer
Kundrelationer är en central funktion inom Arbetsförmedlingen med uppdrag att hantera synpunkter på myndighetens verksamhet.
Vi finns till för att Arbetsförmedlingens verksamhet ska utvecklas och bli bättre.
Målsättningen är bland annat att genom en professionell och systematisk hantering av inkomna synpunkter och ärenden bidra till att höja förtroendet för Arbetsförmedlingen.
Våra ärenden berör i stor omfattning programbeslut, regler för våra insatser, bemötandefrågor, informationsfrågor och även frågor kring offentlighet och sekretess. Oavsett synpunkt eller ärende, ska de som är i kontakt med oss uppleva att kontakten med Kundrelationer skapar värde och att de får ett gott bemötande.
Arbetet som Kvalificerad handläggare vid Kundrelationer
Vi söker tre kvalificerade handläggare vid sektionen Kundrelationer i Östersund.
Dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak bestå av att via telefon, e-post och brev ta emot och bemöta synpunkter på Arbetsförmedlingens verksamhet. Du kommer att utreda de ärenden som kommer in, för att se om de har handlagts i enlighet med rådande regelverk och metoder. Du kommer att ha dialog med ansvariga arbetsförmedlingskontor samt sak-avdelningar och återkoppla både muntligen och skriftligen till både våra kunder och chefer inom myndigheten. Arbetet innebär även kontakt med andra myndigheter.
Det är viktigt att du utifrån tjänstemannarollen, kan läsa av och bemöta människor utifrån deras individuella behov.
Eftersom du periodvis kommer att hantera många kundsynpunkter parallellt, är det viktigt att du har förmågan att skapa struktur och göra prioriteringar. Du kommer att kontinuerligt dokumentera ditt arbete i våra administrativa system SSM och diariet.
En del i arbetet är även att löpande analysera och sammanställa kundernas synpunkter, så att dessa kan bidra till utvecklingen av myndighetens verksamhet.
Arbetsförmedlingen är i en ständig förändringsprocess, du som person behöver vara förändringsbenägen och vara intresserad av att se nya lösningar på nuvarande arbetssätt som går i linje med myndighetens riktning.
Kvalifikationer
För arbetet som Kvalificerad handläggare på Kundrelationer behöver du:
* ha högskole-universitetsutbildning på 180 hp/120 p alternativt arbetar/arbetat som Kvalificerad handläggare inom kundrelationer alternativt som Arbetsförmedlare inom Arbetsförmedlingen
* ha mycket god kunskap av Arbetsförmedlingens verksamhet genom minst tre års erfarenhet av myndighetens uppdrag, metoder och regelverk
* ha erfarenhet av utredningsarbete inom statlig myndighet
* ha stor vana av att hantera kundrelationer både genom telefon och mail och ha god förmåga att kunna uttrycka dig i tal och skrift
Vem är du
För att arbeta hos oss på Kundrelationer behöver du ha en hög grad av personlig mognad. Du behöver också en mycket god förmåga att som representant för myndigheten bemöta ibland kraftfullt konfrontativa och svåra situationer i form av telefonsamtal och skrivelser.Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
Anställningsformen är visstidsanställning mellan 2021-06-01 till 2022-03-31, på heltid. Placeringsort är Östersund.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-04-26 märkt med Af-2021/0028 0808. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenheten vi efterfrågar, i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.