Kvalificerad handläggare till PTS arkivfunktion

Kvalificerad handläggare till PTS arkivfunktion

Arbetsbeskrivning

Är du en flexibel och strukturerad person med hög samarbetsförmåga som har en gedigen erfarenhet som arkivarie inom offentlig förvaltning, då kan du vara den vi söker!

 På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Som kvalificerad handläggare arbetar du med att:


• driva utvecklings- och digitaliseringsarbete inom arkiv, dokumenthantering och registratur,
• delta i olika projekt och utvecklingsarbeten inom myndigheten,
• handlägga och utreda olika typer av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet, t.ex. skriva PM och föreslå svar på remisser
• delta i anskaffningsarbeten av olika slag avlasta enhetschefen med avseende på verksamhetsplanering och arbetsledning
• stötta enhetens övriga medarbetare.

Vi söker dig som har:


• gedigen arbetslivserfarenhet som arkivarie med kvalificerade uppdrag inom offentlig förvaltning, som exempelvis att ha genomfört utredningar, tillsynsarbete eller större projektarbeten inom området
• akademisk examen inom arkivvetenskap eller motsvarande
• goda kunskaper i att använda Microsoft Office-programmen Word, Excel och Powerpoint
• god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
• erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling och förbättringsarbete.

Det är meriterande om du har:


• kunskap om regelverk för hantering av allmänna handlingar inom arkiv- och offentlighetslagstiftning
• erfarenhet av arbete med frågor kring informationssäkerhet och säkerhetsskydd
• erfarenhet av arbetsledning, t.ex. projektledning eller som chef
• erfarenhet av att hålla presentationer och/eller utbildningar
• goda kunskaper i Microsoft Office-programmet Visio eller motsvarande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du lyhörd, flexibel, kan se helheten och driva ditt arbete framåt, strukturerad och god samarbetsförmåga.

Avdelningen

Enheten för fastighet dokumentation ingår som en av tre enheter på Ekonomiavdelningen och ansvarar för å ena sidan PTS lokaler och å andra sidan de frågor som rör dokumenthantering såsom diarieföring och arkivvård. Enheten består av sju medarbetare varav fyra arbetar med arkiv och registratur. Två personer arbetar med lokalfrågorna. Den sjunde medarbetaren är enhetschefen.

Enheten utför många viktiga uppgifter av servicekaraktär för hela myndigheten. Det rör till exempel registrering av ärenden och handlingar eller beställningar ur arkivet, andra exempel är sådana tjänster som hör till lokalerna, bland annat kaffemaskiner, lokalvård, receptionsbemanning och vidare.

Just nu befinner sig myndigheten i en tydlig förändringsfas. Omvärlden ställer nya krav och det leder fram till nya krav på myndigheten. Exempel på områden där utvecklingstakten är stor och där enheten för fastighet och dokumentation är centrala är digitalisering av informations- och dokumentflöden och säkerhetsarbeten av olika slag. På så vis har enheten kommit att bli en starkt efterfrågad resurs för hela organisationen vad gäller utredningar, projekt och moderniseringsarbeten av olika slag. Detta gör enheten till en spännande och dynamisk grupp att arbeta i.

Att arbeta på PTS
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 350 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att alla medarbetare mår bra och har förutsättningar att nå goda resultat. Vi arbetar strukturerat med varje medarbetares mål och utveckling. Vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

PTS flyttar vid årsskiftet in i nya fina lokaler på Hälsingegatan 38. Vi kommer där att sitta aktivitetsbaserat och det finns möjligheter till flexibla arbetsformer upp till två dagar per vecka om arbetet så tillåter.

Om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs därför en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. 

Ansök
Välkommen med din ansökan nedan senast den 9 januari 2022.

För mer information kontakta Enhetschef Peter Mårtensson på 08-678 58 67 eller HR-specialist Natasa Cirovic 08-678 55 00.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 december 2021
  • Ansök senast: 9 januari 2022

Liknande jobb


Operativ analytiker - inhämtning (timanställning)

15 november 2024