OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Rättsavdelningens uppdrag är att ansvara för rättslig styrning, rättsligt stöd och regelefterlevnad på myndigheten.
Enheten Omprövning är en av sju enheter på Rättsavdelningen och myndighetens centrala omprövningsfunktion, vi omprövar beslut enligt de arbetsmarknadspolitiska förordningarna.
Förutom vårt huvuduppdrag ingår i vårt ansvarsområde även att:
Stödja myndigheten med rättsliga ställningstaganden för att myndighetsutövningen ska bli så rättssäker och effektiv som möjligt. Granska, analysera, återkoppla och återrapportera insikter och lärdomar av myndighetens fattade beslut. Överlämna överklaganden till domstol
På enheten Omprövning är vi totalt drygt 50 medarbetare fördelade på tre sektioner, i varje sektion arbetar både handläggare och kvalificerade handläggare.
Beskrivning av tjänsten
Som kvalificerad handläggare på enheten Omprövning kommer ditt huvuduppdrag vara att utreda och fatta beslut i ärenden där arbetssökande och/eller arbetsgivare begär omprövning av ett beslut som fattats av Arbetsförmedlingen.
Genom återkoppling av enskilda beslut, granskningar och rapporter bidrar vi löpande med våra erfarenheter och insikter till övriga delar av myndigheten.
Vi sätter högt värde på God förvaltning och rättssäkerhet, omprövningsbesluten är en indikator som följs upp av myndigheten. Vi värderar ordning och reda kopplat till myndighetsbeslut och till stöd i vårt arbete har vi myndighetens regelverk och interna rutiner.
I denna tjänst är det viktigt att kunna skapa goda relationer och att besitta kundfokus. Vi värderar ordning och reda kopplat till myndighetsbeslut och önskar att du stimuleras av att bidra med din erfarenhet och kunskap. Som kvalificerad handläggare samarbetar och samverkar du med kollegor både inom sektion och enhet när det gäller utredning, återkoppling och för att kvalitetssäkra våra beslut. Arbetet som kvalificerad handläggare innebär kontakt med både arbetsgivare, arbetssökande, kollegor inom myndigheten och externa parter.
Arbetsförmedlingen är i en ständig förändringsprocess, du som person behöver vara förändringsbenägen och vara intresserad av att se nya lösningar på nuvarande arbetssätt som går i linje med myndighetens riktning. Verksamhetsutveckling är en viktig del av vårt uppdrag för att bidra med vår erfarenhet och kunskap till myndigheten.
Grundläggande krav för tjänsten
- Relevant högskoleutbildning om minst 180 hp (alt. 120 p enligt tidigare system)
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år
- Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av att utreda och fatta beslut inom den statliga sektorn
- Goda kunskaper i allmän förvaltningsrätt
Vi letar efter dig som arbetar självständigt och strukturerat. Du har en god analytisk förmåga och en strategisk blick. Du är flexibel och lösningsorienterad i ditt sätt att vara. Du är mål och resultatinriktad och skapar balans mellan effektivitet och kvalitet.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med
Arbetsförmedlingens medarbetarskap:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
Tjänsterna är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning samt en visstidsanställning till och med 2023-12-31. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Östersund.
I denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-01-29.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se) Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.