OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en kvalificerad handläggare till Rättsavdelningens kansli. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Rättsavdelningens kansli ansvarar för strategisk styrning och operativt stöd i lednings- och styrningsfrågor till avdelningsledningen. Det innefattar verksamhetsutveckling, aktivitetsplanering och uppföljning av rättsavdelningens verksamhet. Kansliet ansvarar vidare för avdelningens interna styrdokument, kommunikations- och beredskapsplanering.
På Rättsavdelningen arbetar cirka 900 medarbetare och kansliet består av tio medarbetare som driver och samordnar avdelningsgemensamma rutiner och agerar kontaktpunkt gentemot andra verksamheter inom myndigheten. Vill du veta mer? Läs mer om rättsavdelningen här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/rattsavdelningen/
ARBETSUPPGIFTER
Som kvalificerad handläggare på rättsavdelningens kansli arbetar du huvudsakligen med att
stödja avdelningsledningen. Vi erbjuder dig en utvecklande och varierande roll där du ingår i navet av rättsavdelningens arbete med verksamhetsplanering och uppföljning.
Även om andra arbetsuppgifter kan förekomma, är rollen fokuserad på:
• Bereda skriftliga beslutsunderlag och föredra frågor för avdelningsledningen
• Omhänderta samråd och delningar
• Samverka avdelningsövergripande med chefer och handläggare
• Självständigt skriva texter och sätta samman dokument så att de ger tydlighet i avdelningens styrning mot satta mål
• Bidra till verksamhets- och metodutveckling
Sammanfattningsvis bidrar du till att hålla ihop rättsavdelningens verksamhet, det är med andra ord en varierande roll med många spännande arbetsuppgifter. Kontoret är beläget på Kungsholmen i Stockholm och det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk utbildning inom statsvetenskap alternativt annan för funktionen relevant inriktning
• Några års aktuell och relevant erfarenhet från en liknande roll
• God vana av att kunna analysera och plocka ut det viktigaste i omfattande dokument
• Erfarenhet av att samverka med personer med olika roller
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av att skriva underlag till ledningsfunktioner
• Erfarenhet av arbete med strategiska frågor
• Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet, företrädesvis vid statlig myndighet
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samverkar med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål. Samtidigt är du självgående, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och ser till att driva processer vidare.
Rollen kräver stor flexibilitet då snabbt uppkomna situationer kan dyka upp, därmed är det en fördel att lätt kunna anpassa sig till ändrade omständigheter. Du kommunicerar på ett tydligt sätt, ser att budskap når fram genom att säkerställa, påminna och följa upp. Du väger samman information och gör korrekta avvägningar samt prioriteringar. Slutligen har du ett gott omdöme, du har förmågan att snabbt förstå samband och tydliggöra komplexa frågor.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Placeringsort: Kungsholmen, Stockholm
Arbetstid: Flextid
Funktion: Handläggare
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78