OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Resursteamet, Riktat stöd 2, socialförvaltningen barn och unga
Är du en trygg och erfaren socionom som vill dela med dig av din kompetens så att andra växer och utvecklas? Vill du vara med och utveckla en verksamhet där nätverkslösningar och flexibla arbetssätt med barnen i fokus är en naturlig del av utredningsarbetet? Varmt välkommen att söka detta viktiga, roliga och spännande uppdrag som kvalificerad handläggare!
Resursteamet startade i januari 2024 och arbetar mot hela avdelningen barn och ungdom myndighet. Teamets erfarna handläggare bidrar med stabilitet och förstärkning till de olika barn- och ungdomsenheterna. Resursteamet består av 13 handläggartjänster och är en del av Riktat stöd 2, på enheten finns en teamledare och en enhetschef. Riktat stöd 2 har också tre samordnare som arbetar mot hela avdelningen med mer övergripande uppdrag.
Avdelning barn och ungdom satsar på morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att anställa fler socialsekreterare och erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar.
Här kan du läsa mer om Socialförvaltningens kompetens- och befogenhetstrappa. (https://www.uppsala.se/contentassets/29eb46da587245019262b9fad9ecbf1b/kompetens--och-befogenhetstrappa-2024_scf_bou-mynd.pdf)
Här kan du läsa mer om lönelyft och tydliga karriärvägar i Uppsala. (https://socionomkarriar.se/2023/09/20/lonelyft-och-tydliga-karriarvagar-i-uppsala/)
Ditt uppdrag
Till hösten kommer ett nytt arbetssätt införas där resursteamets handläggare kommer att arbeta tillsammans med ordinarie handläggare i alla placeringsnära ärenden. Syftet är att avlasta övriga enheter, implementera Signs of safety som förhållningssätt och samtidigt minska antalet placeringar utanför nätverket. En viktig del i din funktion kommer vara att coacha och vägleda andra och bidra till att de växer och utvecklas som handläggare. I uppdraget ingår även att hitta flexibla lösningar med hjälp av de familjer vi möter och deras nätverk. I praktiken innebär det att du utöver utredningsarbetet också kommer arbeta motiverande, kalla till och hålla i nätverksmöten, göra säkerhetsplaneringar enligt Signs of safety med mera. Du kommer också handlägga placeringar enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). I rollen kan det komma att ingå att hålla i internutbildningar och workshops för kollegor. Arbete utanför kontorstid förekommer utifrån uppdragens behov. I dagsläget har vi ett schema där man förväntas kunna arbeta utanför kontorstid en kväll i veckan. Då vi är ett nystartat team med nytt uppdrag har du möjlighet att vara med och forma och utveckla verksamheten!
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande om du har utbildning inom systemteori, Signs of safety eller barns behov i centrum (BBIC). För att lyckas i rollen behöver du flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och ungdom samt ha goda kunskaper i utrednings- och uppföljningsarbete. Tjänsten kräver även att du har erfarenhet av dokumentation, att skriva utredningar, följt samtliga delar i handläggningsprocessen och erfarenhet av arbete i olika digitala verktyg. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete och säkerhetsplanering utifrån Signs of safety. Vidare kräver tjänsten att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt B-körkort.
Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Sist men inte minst är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Katrin Larsson, enhetschef, 018-727 52 13.
Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43