Kvalificerad handläggare till Styrning och uppföljning, Myndighetsledningen

Kvalificerad handläggare till Styrning och uppföljning, Myndighetsledningen

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Enhet Styrning och uppföljning är en enhet inom myndigheten som organiseras direkt under myndighetens överdirektör och har i uppdrag att stödja generaldirektören,
överdirektören och myndighetens ledningsgrupp i sitt arbete med att styra myndigheten.

Uppdraget omfattar myndighetens planerings- och uppföljningsprocesser inom ramen för myndighets årsplanering samt därtill relaterade aktiviteter. 

Arbetsuppgifter
Rollen är utmanande och dynamisk där du kommer att arbeta med lednings- och
styrningsfrågor på strategisk nivå. Du leder och driver processer kopplat till myndighetens planering och uppföljning. Tjänsten kräver att du tycker om att arbeta med komplexa uppgifter på myndighetsnivå och att du kan hantera och strukturera information från många källor. Som del av enheten hanterar du information från hela myndigheten, uppdragsgivare och andra externa aktörer. Arbetet sker i nära samverkan med övriga delar av myndigheten och ställer krav på god förmåga till samarbete och kommunikation.

Exempel på arbetsuppgifter:
• leda och driva arbetet med myndighetens processer för styrning, verksamhetsplanering och uppföljning
• följa myndighetens resultat och presentera dessa för interna och externa intressenter, till exempel generaldirektörens ledningsgrupp och departement
• samordna och bidra till rapporter om myndighetens resultat, t.ex. årsredovisning och
budgetunderlag
• driva och samordna arbetet med riskanalyser och utveckla hantering av risk
• samordning och utveckling av intern styrning och kontroll av verksamheten
• uppföljningar inom specifika områden kopplat till generaldirektörens uppföljning av verksamheten
Enhetens medarbetare arbetar i ett sammanhållet team och ska därför kunna verka inom ett eller flera strategiska kompetens- och verksamhetsområden. Alla medarbetare ska ha god förmåga att genomföra varierande uppdrag från ledningen även utanför sitt huvudsakliga ansvarsområde.

Kvalifikationer
- Högskoleutbildning om minst 180hp/120p alternativt arbetat inom arbetsförmedlingen i minst 2 år
- Aktuell erfarenhet och god kunskap av arbete med några av följande områden: -
verksamhetsstyrning - verksamhetsplanering – verksamhetsuppföljning
- Goda kunskaper i Officepaketet
- Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och i skrift, både på svenska och engelska

Meriterande
- Erfarenhet av att driva utvecklings- och förbättringsarbete samt metod- och processutveckling.
- Erfarenhet av arbete med att utveckla och/eller implementera digitala system
- Jobbat som Verksamhetssamordnare, Chef eller kvalificerad handläggare på Arbetsförmedlingen

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet

Vårat erbjudande
Tillsvidareanställning. Sex månaders provanställning tillämpas om du inte redan är anställd i myndigheten. Tillträde snarast efter ök. Placering är på Arbetsförmedlingens huvudkontor i Solna. Finns även möjlighet till arbete på annan ort.

Läs mer om vår organisation, vårt uppdrag, vår vision och vår värdegrund på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att det för befattningen krävs svenskt medborgarskap.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-09-08. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Det är viktigt att du skickar med betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten redan i din ansökan. När du skickar in din ansökan får du besvara ett antal urvalsfrågor.

Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester används i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024