OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Vill du vara med att bidra till verksamhetsutveckling som skapar förutsättningar både för arbetsgivarnas kompetensförsörjning samt till att fler personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga får anställning?
Isåfall är du välkommen att söka jobb som Kvalificerad handläggare vid enheten Se Kraften
Arbetsförmedlingen, VO Arbetsgivare, Avdelningen Samordning Uppföljning
Avdelningen Samordning och Uppföljning har ett helhetsansvar för kundgruppen arbetsgivare när det gäller den myndighetsstrategiska kunskapen för att förvalta och utveckla metoder.
Den koordinerar och samordnar myndighetsövergripande utifrån funktionsansvar, till exempel vid omhändertagande av nya departementsuppdrag. Ansvaret spänner även över arbetsmarknadspolitiska program, insatser och upphandlade arbetsförmedlingstjänster runt kundgruppen. Utöver detta deltar avdelningen i arbetet kring bland annat återrapportering, budgetunderlag, årsredovisning och utgiftsprognos.
Enheten Se Kraften
Enhetens uppdrag utgår från erbjudande "Se kraften" som riktar sig till kunden Arbetsgivare som ger plats för en ny medarbetare.
På nationell nivå ansvarar enheten bland annat för:
- Lönebidragen och skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare
- SIUS
- Bidrag för personligt biträde
Enheten söker nu en Kvalificerade handläggare med inriktning mot insatser kopplade till myndighetens arbete med arbetslivsinriktade rehabiliteringen. Enheten består idag av 7 medarbetare och är placerad vid huvudkontoret i Solna. Den här tjänsten kan utföras på arbetsort enligt överenskommelse.
Arbetets innehåll
En viktig del i Arbetsförmedlingens uppdrag är att utöva God förvaltning, vilket vilar på den statliga värdegrunden och förvaltningsrättsliga principer. Det innebär att du som statstjänsteperson har ett ansvar kring ordning, saklighet och objektivitet i arbetet. Arbetet har hög rättssäkerhet med välgrundade och välmotiverade beslut och att uppgifter och ärenden hanteras på ett enhetligt och korrekt sätt. På egen hand och i samarbete med andra utvecklar och förvaltar du uppdrag och insatser, med inriktning mot arbetslivsinriktad rehabilitering. Det innebär bland annat att fram beslutsunderlag, handläggarstöd samt kommunicera och informera. Du är ofta samordnande och pådrivande gentemot andra, såväl internt som med våra externa samverkanspartners. Du ska även genomföra uppföljningar inom enhetens ansvarsområden och medverkar i framtagande av återrapporter och remissvar.
Då myndigheten har beslutat en ny kund- och kanalstrategi, är ledorden ”digitalt först” något som vi kommer behöva förhålla oss till i vårt dagliga arbete. Som sakkunnig kommer du vara involverad i myndighetens arbete med särskilda insatser för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga.
Kvalifikationer
Du som söker ska ha:
- Högskoleexamen om lägst 180hp/120p
- Erfarenhet av och kunskap om arbetsmarknadspolitiska insatser och program för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga
- Mycket god kunskap om regelverk och metoder inom arbetslivsinriktad rehabilitering
- God kunskap om arbetsmarknadens funktionssätt och statlig förvaltning
Vi söker dig som...
...har förmåga att snabbt ställa om och anpassa dig när förutsättningar förändras och förändringar sker.
Som person är du fokuserad, kan prioritera och se lösningar. Du kan snabbt sätta dig in i en arbetsuppgift och leverera resultat. Du är kreativ och initiativrik, har förmåga att lyfta blicken och få saker att hända.
Du har mycket god förmåga att kommunicera och skriva på svenska och kan uttrycka dig på korrekt sätt i remissvar och i rapportskrivning.
Vidare har du god pedagogisk förmåga samt är van att sammanställa och strukturera stora mängder information, att analysera och omvandla teori till praktik.
Du är en lagspelare med utpräglad samarbetsförmåga samtidigt som du har självständigt driver ditt eget arbete framåt mot uppställda mål.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en visstidsanställning på heltid tom 2022-05-31. Tillträde snarast. Placeringsort är på vårt huvudkontor i Solna Strand, men arbetet kan utföras på arbetsort enligt överenskommelse.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2020-xx-xx, märkt med Af-2020/0019 0842. Bifoga ditt CV och ett personligt brev. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem Varbi.
Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester används i rekryteringen. Kvalifikations- och urvalsfrågor besvaras vid ansökan.
Vi planerar att genomföra intervjuer under vecka 15, 2021. Dessa kommer att ske via tjänsten Videomöten.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.