Kvalificerad handläggare/utredare

Kvalificerad handläggare/utredare

Arbetsbeskrivning

Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra och att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör både av invånare och av arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda och ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara.

I Sjöstaden Mariestad arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamhetsområden med några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel på det som vi satsar på.

Sektor ledning har bland annat till uppgift att bistå kommunstyrelsen och verksamhetens chefer i dess arbete. Uppdraget är att arbeta kommunövergripande för att leda, samordna och utveckla de interna processerna samt ansvara för det övergripande strategiska arbetet i kommunen. Sektorn svarar dessutom för stöd och service till medborgare och interna verksamheter. Sektor ledning är organiserat i olika enheter; demokrati och administration, kommunikation, fritid och kultur samt medborgarkontor.

ARBETSUPPGIFTER
Är du vår nästa stjärna inom handläggning? Vi söker dig om vill ha ett spännande, utvecklande och variationsrikt arbete i en miljö som ger inblick i frågor som är högst aktuella i samhällsdebatten.

Vi ska anställa en kvalificerad handläggare/utredare med placering på den administrativa enheten, som är en del av sektor ledning. Enheten har hand om kommunens gemensamma nämndadministration, kommunstyrelsens kansli och kommunarkiv. Vi ansvarar även för kommunens diarium, ärendehantering och beredningsprocess, arkivfrågor och de allmänna valen.

Administrativa enheten har fått ett särskilt uppdrag att se över, samordna och tydliggöra fullmäktiges och kommunstyrelsens styrdokument och letar nu efter en självständig, ansvarstagande och servicemedveten kollega att komplettera vår grupp med.

Vad rollen innebär:

Tjänsten som handläggare/utredare är bred med omväxlande arbetsuppgifter som kan vara mycket olika och som ofta kommer att beröra flera kollegor, enheter och sektorer. Du kommer bland annat att ansvara för och driva utredningar, utifrån i första hand, ett kommun-övergripande perspektiv. Utredningarna gör du själv eller tillsammans med andra, ibland i projektform. Ditt första uppdrag blir att göra en genomgripande översyn av kommunens politiskt antagna styrdokument.
Som en del av administrativa enheten kommer du också att delta i utvecklingen av kommunens administrativa rutiner och processer. Tillsammans med övriga medarbetare på enheten är du med och driver den digitala utvecklingen och andra viktiga utvecklingsfrågor.

Utöver att genomföra utredningar och projekt deltar du i sektorns och enhetens övergripande arbete och övriga kvalificerade administrativa uppgifter. I tjänsten ingår också nämndadministration och sekreteraruppdrag i några av kommunens politiska råd och utskott.

Vår enhet är en liten organisation vilket innebär att det är naturligt att hjälpas åt och att dela på olika arbetsuppgifter vid behov.

KVALIFIKATIONER
Vem du är:

Vi söker dig som tar du stort ansvar för dina arbetsuppgifter och har god förmåga att skapa struktur och planera. Du har en analytisk och strategisk förmåga som gör att du kan överblicka, prioritera och snabbt sätta dig in nya områden. Du är serviceinriktad och bra på att samarbeta. Intresse för att utveckla kvaliteten i det egna arbetet och viljan att lära nytt är av stor vikt.

Arbetsuppgifterna kräver hög grad av självständighet och initiativförmåga.

Du måste ha goda kunskaper i svenska och kunna uttrycka dig väl både i tal och i skrift.

Du ska ha en högskoleexamen på minst kandidatnivå, troligen inom områdena statsvetenskap, offentlig förvaltning eller juridik. Vi ser gärna att du har erfarenhet från en liknande tjänst i en kommun eller offentlig förvaltning liksom kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Du bör ha förståelse för och förmåga att arbeta utifrån de krav som ställs på en myndighet och vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Administrativa enhetens uppdrag är kommun-övergripande och det innebär att vi har mycket kontakt med andra verksamheter. Du har därför ett stort mått av servicekänsla och samarbetsförmåga.

Låter det intressant?

Välkommen med din ansökan så hoppas vi att det blir just du som blir vår nästa kollega!

ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Mariestads kommun rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mariestads kommun, Sektor ledning
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 februari 2021
  • Ansök senast: 12 mars 2021

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023