Kvalificerad handläggare/utredare, sektor utbildning

Kvalificerad handläggare/utredare, sektor utbildning

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Utbildningsnämnden ansvarar för de kommunala verksamheterna inom förskolan, fritidshem, förskoleklass, grundskola, grundsärskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna samt utbildning i svenska för invandrare. Utbildningsnämnden ansvarar också för att fullgöra kommunens uppgifter enligt skollagen.

I Ale kommun finns en övergripande förvaltning som är indelad i sektorer. Sektor utbildning utför det arbete som utbildningsnämnden beslutat om. Sektorn är uppdelad i verksamhetsområdena: förskola och pedagogisk omsorg, grundskola och skolbarnomsorg, elevhälsa och särskild undervisning, gymnasium och Komvux.

På enheten för central administration är utgångspunkten för arbetet dels de generella kommunala administrativa processerna, dels de centrala administrativa processer som stödjer verksamheterna inom utbildningsområdet. Målsättning för enheten är att skapa bästa möjliga effekt i de administrativa processerna för ett fullgott stöd till verksamhetsområdena samt bidra till att uppfylla beslutade mål.

ARBETSUPPGIFTER
Som kvalificerad handläggare ingår du i administrativa enheten. Arbetsuppgifterna är omväxlande med stort eget inflytande och ansvar. Tillsammans med oss har du möjligheten att vara delaktig och påverka ditt arbete. Med fokus på god service och genom att hitta smarta och nya kreativa lösningar på våra utmaningar skapar vi största möjliga nytta för aleborna.

Vi söker dig som har adekvat högskoleutbildning inom området. Du ska ha god kunskap om kommunal- och förvaltningsrätt och har god insyn i arbetet i en offentlig förvaltning. Det är önskvärt om du har arbetat i kommunal verksamhet med liknande frågor och har kunskap om aktuell skollagstiftning och andra författningar på området.

Du kommer att arbeta med att ansöka och följa upp statsbidrag. Övriga delar av din tjänst fördelas på nämndregistratur, handläggning, utredning och beredning av ärenden samt på att vara sakkunnig och stöd till sektorns chefer och medarbetare.
I uppdraget ingår:
- Ansökan och uppföljning av statsbidrag. Rapportera till verksamhetschef samt vara ett processtöd för rektorerna i förekommande fall
- Att tillsammans med nämndsekreterare och administrativ chef arbeta för utveckling och hantering av nämndens registratur och arkiv
- Registrering och utlämning av allmänna handlingar
- Rapportering till annan myndighet
- Utredning och beredning som syftar till att ge utbildningsnämnden, sektor utbildning eller egna verksamheten beslutsunderlag
- Revidering eller framtagning av riktlinjer och rutiner
- Uppdatering av sektorns verksamhetshandbok
- Omvärldsbevaka, vara sakkunnig samt utbilda i gällande lagstiftning eller vid förändringar.

KVALIFIKATIONER
Lämplig teoretisk bakgrund är högskoleutbildning med juridisk, ekonomisk, pedagogisk eller samhällsvetenskaplig inriktning alternativt en högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du ska ha:
- aktuell erfarenhet av kvalificerad handläggning eller utredningsarbete inom statlig eller kommunal verksamhet,
- erfarenhet från arbete inom förskolans eller skolans verksamhetsområde,
- förståelse för hur en politikerstyrd organisation fungerar,
- erfarenhet, intresse och förmåga av arbeta digitalt och förstå nyttan med ett digitalt arbetssätt,
- god datavana. Erfarenhet av digital handläggning eller ekonomiuppföljning.
Det är meriterande om du har aktuell erfarenhet av arbete med statsbidrag eller har arbetat med registrering.

Som kvalificerad handläggare/utredare vill vi att du är både ödmjuk och nyfiken, har ett gott bemötande och tar ansvar för att självständigt, strukturerat och noggrant leverera efterfrågat resultat utan att överarbeta.

Du har en god kommunikativ förmåga i svenska språket, både i tal och skrift. Du kan uttrycka dig enkelt och kan förklara komplexa processer på ett pedagogiskt sätt. Du är bra på att lyssna, samarbeta och se utvecklingsmöjligheter för helheten.

Genom ditt positiva förhållningssätt och ett väl utvecklat professionellt omdöme driver du på för att skapa både bästa möjliga nytta för barn, elever och vårdnadshavare samt ett arbetsklimat där vi alla bidrar till arbetsglädje.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Johanna Olsson, administrativ chef
0303-33 04 89
Anitha Kristiansson, utbildningsadministratör
0303-33 03 27
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ale kommun, Administration/stab
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2020
  • Ansök senast: 3 januari 2021

Postadress

Ledetvägen 6
Alafors, 44980

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024