OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en erfaren jurist med hög samarbetsförmåga som är intresserad av att bidra till Strålsäkerhetsmyndighetens arbete i en utvecklande miljö?
Juridiska sekretariatet är organisatoriskt placerat under generaldirektören och utgör ett stöd för myndighetens ledning, avdelningar och enheter samt bistår Regeringskansliet i frågor inom myndighetens ansvarsområde.
På juridiska sekretariatet hanteras frågor inom bland annat strålsäkerhetsrätt, miljörätt, EU-rätt, förvaltningsrätt, dataskydd, offentlighet och sekretess, avtalsrätt, offentlig upphandling, säkerhetsskydd och totalförsvarsrätt.
Regelverken för kärnteknisk verksamhet och strålskydd är både komplexa och under utveckling vilket bl.a. medför att sekretariatet har en viktig roll i rättsutvecklingen på området.
Juridiska sekretariatet består för närvarande av chefsjurist och tolv verksjurister som finns både i Solna och i Katrineholm. Nu utökar vi sekretariatet med en verksjurist med fokus på att stödja regelgivningen inom myndighetens område.
Du som söker tjänsten kan välja att vara placerad i Solna eller i Katrineholm.
Samhällsviktiga arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett arbete där du får;
• arbeta med framtagande av nya föreskrifter och revidering av befintliga,
• medverka i implementering av internationella regelverk och rekommendationer,
• arbeta med vägledningar till föreskrifter,
• delta i besvarande av remisser, regeringsuppdrag och andra projekt,
• vara med och bidra till myndighetens utveckling gällande till exempel hur processer, arbetssätt och styrande dokument utformas,
• planera ditt arbete själv och hantera flera komplexa arbetsuppgifter parallellt,
• möjlighet till god personlig utveckling, då sekretariatet löpande ställs inför nya rättsområden och frågeställningar.
Rollen innebär ett nära samarbete med kollegor inom andra delar av myndigheten. Du kommer även att utföra andra uppgifter som förekommer inom sekretariatet, såsom att stödja organisationen i olika juridiska frågeställningar och att kvalitetssäkra myndighetens beslut.
Resor, främst mellan myndighetens kontor, förekommer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• Juristexamen/jur.kand,
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete,
• notariemeritering eller motsvarande erfarenhet som SSM bedömer som likvärdig,
• erfarenhet av författningsarbete vid statlig myndighet,
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du
• är assessor vid hovrätt eller kammarrätt,
• har erfarenhet av författningsarbete inom Regeringskansliet,
• har erfarenhet av arbete med att genomföra EU-rätt och internationella konventioner i svensk rätt.
Vi ser det som också som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta tillsammans med kollegor som har andra kompetenser än du själv, t.ex. i en organisation med en betydande andel tekniskt kunniga experter.
Dina personliga egenskaper
Rollen som jurist hos oss innebär många kontaktytor och samarbeten vilket innebär att du behöver ha god samarbetsförmåga. Du behöver vara ansvarstagande och kunna driva ditt arbete framåt på ett strukturerat och självgående sätt. För att passa och trivas i rollen bör du vara en person med god förmåga att arbeta med komplexa frågor samt kunna analysera, bryta ner och lösa komplicerade problem.
Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning.
Du kan komma att krigsplaceras och ingå i myndighetens krisorganisation. Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär att säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), genomförs innan beslut om anställning fattas.
Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten.
Vi erbjuder dig
Förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA.
Hos oss har du flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård och läkemedel.
Läs mer om våra villkor och förmåner
Kontakt och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta enhetschef Kim Elofsson, 08-799 41 76.
Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S, 08-799 43 61, och Michael Wallin, ST, 08-799 42 87.
Välkommen med din ansökan via vår hemsida senast den 7 april 2024.
I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor som du svarar på i samband med att du skickar in din ansökan.
Du som söker tjänsten kan välja mellan att vara placerad i Solna eller i Katrineholm. Vänligen ange önskad placeringsort i ansökan.
Bra att veta
Se våra filmer där medarbetare berättar
Vår rekryteringsprocess
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet. Myndigheten arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar.
Myndigheten har kontor i Katrineholm, Göteborg och Solna.