Kvalificerad jurist till avdelningen Betalrätt

Kvalificerad jurist till avdelningen Betalrätt

Arbetsbeskrivning

Vi söker en driven och engagerad kvalificerad jurist till rättsavdelningen på det nyinrättade verksamhetsområdet Betalningar (Betalrätt). Som kvalificerad jurist får du en framträdande roll i avdelningens arbete med den juridiska kvalitetssäkringen inom verksamhetsområdet.

Om jobbet

Verksamhetsområdet ansvarar för tillsynen av clearingorganisationer för betalningar, betaltjänstföretag, betalningsrisker och krypto, it-risker, säkerhetsskydd, penningtvätt och terroristfinansiering samt samordningen av uppbyggnaden av det civila försvaret för den finansiella sektorn. Avdelningen Betalrätt ansvarar för de juridiska frågor som hör till verksamhetsområdet. I detta ingår bland annat att utgöra ett kvalificerat rättsligt stöd till tillsynsverksamheten, hantera tillståndsärenden samt att bereda sanktionsärenden. Avdelningen ansvarar också för att ta fram nya föreskrifter inom områdets ansvar.

Som kvalificerad jurist på avdelningen Betalrätt arbetar du med fokus på juridisk kvalitetssäkring av exempelvis beslut och skrivelser samt fattar beslut i ärenden som handläggs av andra jurister på avdelningen. Du utreder komplicerade juridiska frågeställningar som uppkommer i arbetet med tillstånd, tillsyn och regelgivning. I rollen ingår även att föra talan i domstol, projektleda, delta i styrgrupper och vara ett rättsligt stöd i såväl tillstånds- som tillsynsarbetet.

Tjänsten innebär ett nära samarbete med kollegorna på avdelningen och tillsynsavdelningarna. I rollen har du även kontakt med andra myndigheter och företag under tillsyn. Internationella kontakter förekommer också.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har en jur.kand. eller juristexamen
• har en bred juridisk kompetens med förmåga att göra kvalificerade rättsliga analyser och hantera komplicerade rättsområden
• har gedigen, relevant arbetslivserfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från Regeringskansliet, domstol eller annan myndighet, större finansiellt företag eller advokatbyrå
• har god kommunikations- och presentationsförmåga, det vill säga förmåga att i både tal och skrift kunna kommunicera klart och tydligt på svenska och engelska och presentera komplexa ämnen på ett enkelt sätt, oavsett om det sker offentligt eller i möten med interna eller externa intressenter
• har erfarenhet av att leda diskussioner i mycket seniora sammanhang i syfte få fram bästa möjliga beslutsunderlag.

Det är meriterande om du                                                            


• är assessor i hovrätt eller kammarrätt
• har erfarenhet av författningsarbete, tillståndsgivning, tillsyn eller annan myndighetsutövning
• har erfarenhet av att leda och motivera projekt- eller arbetsgrupper och styra dessa mot att uppnå organisationens mål
• har kunskap om finansiell reglering generellt och gärna goda kunskaper inom ett eller flera av de finansiella regelverk som kommer att tillämpas inom verksamhetsområdet.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål.




FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.



Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Andreas Heed, avdelningschef, 08-408 983 01





Sista ansökningsdag:



2023-03-14

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 februari 2023
  • Ansök senast: 14 mars 2023

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

14 november 2024