OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med komplicerade juridiska frågeställningar som uppkommer i arbetet med tillståndsgivning, ingripanden, tillsyn och regelgivning? Då kan det här vara jobbet för dig!
Om jobbet
Som kvalificerad jurist på Finansinspektionen (FI) arbetar du med fokus på kvalitetssäkring av exempelvis beslut och skrivelser samt fattar beslut i ärenden som handläggs av andra jurister på avdelningen. Du är också med och utformar och för FI:s talan i domstol. Du utreder komplicerade juridiska frågeställningar som uppkommer i arbetet med tillståndsgivning, ingripanden , tillsyn och regelgivning. Du kan även komma att projektleda större projekt och delta i styrgrupper och ge ditt stöd till övriga jurister vid rättsavdelningen.
Tjänsten innebär ett nära samarbete med kollegorna på avdelningen och tillsynsavdelningarna. I rollen har du även kontakt med andra myndigheter, företag under tillsyn, allmänheten och internationella kontakter.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har jur.kand eller juristexamen och notarietjänstgöring
• har erfarenhet av juridiskt arbete från advokatbyrå och/eller relevant myndighet
• har goda skrivkunskaper
• uttrycker dig mycket väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av regelgivning och internationellt arbete
• har erfarenhet av arbete i överrätt, gärna som assessor i hovrätt eller kammarrätt, eller att du har motsvarande erfarenhet av beslutsfattande och processföring från myndighet
• tidigare har arbetat med regler som gäller för företag inom den finansiella sektorn
• har kunskap om förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess
Om dig
I det här jobbet behöver du
• vara självgående, analytisk och initiativtagande
• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• arbeta självständigt utifrån de värderingar och riktlinjer som styr verksamheten
Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Susanne Ellegård, biträdande avdelningschef, 08-408 984 16
Anna-Karin Kerslow, biträdande avdelningschef, 08-408 985 49
Sista ansökningsdag:
2022-08-31
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372