OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en mycket skicklig jurist som vill arbeta med rättsliga frågor som berör människor? Trivs du med att arbeta med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter i händelsernas centrum med dagsaktuella frågor? Då kan vi på Socialdepartementet erbjuda en utvecklande roll i en spännande miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Dina arbetsuppgifter som jurist vid expeditionschefskansliet innebär bl.a. att vara ett nära stöd till expeditionschefen i frågor inom dennes ansvarsområde. Det inbegriper arbete med bl.a. såväl organisatoriska och administrativa frågor som juridisk kvalitetssäkring, frågor om myndighetsstyrning och utvecklingsfrågor inom departementet. Du arbetar med olika rättsliga frågor inom departementets ansvarsområden och har ett tätt samarbete med andra enheter inom departementet och på andra departement. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig med juristexamen och som är kammarrätts- eller hovrättsassessor. Du har även flerårig aktuell erfarenhet av att arbeta med rättsliga frågor i Regeringskansliet. Det är meriterande med aktuell erfarenhet av att handlägga komplexa juridiska ärenden i en annan myndighet.
Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som jurist hos oss behöver du ha hög analytisk förmåga, vara strukturerad och lösningsorienterad. Du ska kunna planera ditt arbete självständigt. Det är viktigt att du har en förmåga att arbeta effektivt samtidigt som du är noggrann och kvalitetsmedveten. Du är en skicklig kommunikatör som har lätt att samarbeta med olika typer av människor. Vidare är du flexibel och kan snabbt byta fokus om det behövs.
Du behöver ha god förståelse för förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet.
Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid som inleds med 6 månaders provanställning. Stationeringsort Stockholm. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta expeditionschef Andreas Krantz. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Samtliga nås dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 mars, 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35