OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Rättsavdelningen ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndigheten. Avdelningen består av två enheter, en i Stockholm och en i Gävle.
Framträdande områden är t.ex. dataskydd, offentlighet och sekretess avtal och överenskommelser, upphandlingar, utveckling av IT-tjänster. Mot bakgrund av myndighetens uppdrag är rättsfrågorna ofta utmanande och komplexa och ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, t.ex. vid rådgivning och i utvecklingsprojekt. Kontakter med andra myndigheter är också vanliga.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rättsavdelningen är en efterfrågad funktion i myndigheten och har en styrande och stödjande roll i förhållande till den övriga verksamheten. Avdelningen befinner sig i en spännande fas där det skapas möjligheter för medarbetarna att påverka utvecklingen. Att arbeta hos oss ställer krav på att du har förmåga att förstå, driva och prioritera frågor på det egna ansvarsområdet utifrån ett verksamhetsperspektiv. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.
Arbetsuppgifterna omfattar:
• Ge stöd och råd i rättsfrågor av varierande art och omfattning i tätt samarbete med myndighetens samtliga verksamheter, exempelvis i utvecklingsprojekt, vid kravställning i upphandlingar och i våra operativa leveranser av olika tjänster till våra kundmyndigheter
• Granska och kvalitetssäkra beslut, avtal, rapporter, yttranden och skrivelser till regeringen, domstolar och myndigheter mm.
• Samverka med interna och externa intressenter, t.ex. leverantörer och kundmyndigheter
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• Har juristexamen
• Har minst tre års erfarenhet från likvärdiga arbetsuppgifter i annan organisation, t.ex. myndighet eller bolag
• Har goda kunskaper inom ett eller flera för myndigheten relevanta rättsområden, t.ex. offentlighet och sekretess, dataskydd, arbetsrätt eller förvaltningsrätt
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete
• Erfarenhet av arbete med författningar eller styrdokument
Vidare ska du ha följande förmågor:
• God analytisk förmåga
• Förmåga att vara lösningsinriktad och ha ett konsultativt förhållningssätt
• Vara en god kommunikatör och uttrycka dig mycket väl i tal och skrift
• Ha hög integritet
Övrigt
Anställningen är placerad i Stockholm och innebär en del resande. Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 24 juni. Urval och intervjuer sker löpande. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.