OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stadsarkivet är Sveriges ledande arkiv. Vi är navet som stöder Stockholms stad i att ligga främst när det gäller tillgänglig och öppen information om hela sin verksamhet. Vi gör historien angelägen och relevant så att stockholmare kan skapa sin egen och hela stadens framtid. Våra tjänster är moderna och tillgängliga. Vår attityd är utåtriktad och användarorienterad.
Arbetsplatsbeskrivning
Du kommer att ingå i avdelningen Publik & Kommunikation som ansvarar för öppethållande och service i Stadsarkivets läsesal, publik verksamhet samt för Stadsarkivets kommunikation.
Vi finns på Kungsklippan 6 i centrala Stockholm. Inom avdelningen arbetar idag 13 personer.
Arbetsbeskrivning
Stadsarkivet strävar efter att både vara och uppfattas som ett angeläget arkiv. Vi vill också vara en flexibel organisation med medarbetare som kan växla mellan olika arbetsuppgifter med utgångpunkt i verksamhetens behov. Därför är det viktigt att du har förmåga att inom ramen för din tjänst gå in och ut ur olika arbetsuppgifter som förkommer inom avdelningen.
I rollen som medarbetare på avdelningen Publik & Kommunikation ingår bland annat följande arbetsuppgifter:
• Delta i, samordna och utveckla arbetet i Stadsarkivets läsesal
• Bemöta och ge service till besökare i Stadsarkivets läsesal
• Medverka i planering och genomförande av Stadsarkivets programverksamhet
• Medverka i det arkivpedagogiska arbetet med visningar och workshops för skola och universitet
Kvalifikationer
Du har en akademisk examen där exempelvis arkivvetenskap, historia, statsvetenskap eller liknande ämnen ingår. Det är meriterande med kunskaper om Stockholm nu och då. Stadsarkivet arbetar aktivt för en jämställd verksamhet, såväl när det gäller verksamhetens innehåll som bemötande, organisation och arbetsformer. Kunskaper i genusvetenskap är därför ett plus.
Du ska ha arbetat minst 3 år med t ex publik verksamhet inom kulturarvsområdet eller motsvarande och ha erfarenhet av processamordning och teamarbete. Du ska vara van att hålla visningar och föredrag. Du ska ha digital kompetens, d v s ha förmåga att använda internet och digital teknik för det egna yrkesutövandet och kunna bidra i Stadsarkivets digitala utveckling.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper där förmåga att självständigt och på ett strukturerat sätt driva och samordna en grupps arbete utifrån uppsatta mål och tidsramar är av stor betydelse. Du behöver ha ett omvärldsperspektiv och kunna göra sambanden mellan nutid och dåtid tydliga. Det är också viktigt att du är pedagogisk samtidigt som du har ett serviceinriktat sätt. Du ska även ha förmåga att på ett lättbegripligt sätt kunna berätta om Stadsarkivets publika verksamhet i olika medier, för grupper och besökare m fl.
Övrigt
Du kommer att vara schemalagd till viss del.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Läs om Stadsarkivet på vår hemsida:
www.stockholm.se/stadsarkivet
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Johanna Lidén
08-508 28 294
Biträdande avdelningschef Agneta Geschwind
08-508 28 251
Förvaltningschef Lennart Ploom
08-508 28 345
HR-konsult Eliana Hjelm
08-508 117 23
Erik Benedicto, Avdelningschef
0850828400
Karolina Johansson, HR-konsult
0850811727
Susanna Uppling
08-508 28 346
Erik Benedicto, Avdelningschef
08 508 28 400
Karolina Johansson, HR- konsult
08 508 11 727
Matilda Ekström, avdelningschef
08 50828327